onsdag 17 oktober 2012

Dagens konferensskola. Om att tro att saker och ting är gratis här i livet

Vi vet inte.
Antingen var det bara så att vi inte hade nåt blodsocker i kroppen där en stund runt normal men ändå lite för sen lunchtid eller så är det faktiskt så att folk tydligen behöver en konferensskola.

Vi kör på det senare.
Dagens lektion kommer vara ganska enkel och vi tänker att vi visar upp en del exempel för att förtydliga. Häng med.

Exempel:
In kommer en person. Personal på etablissemanget står och pratar med sin kollega, men självklart vänder hen sig till personen som kommer in. (Personalen står för övrigt med en tallrik mat i handen, men det är inte nödvändigt i alla situationer och inte alls ett unikt beteende.) 

Personen: Hej, har ni nåt rum som går att låna utan att det ska behöva kosta skjortan och halva benet. (Har faktiskt för oss att hen sa något liknande, eller så var personalen för blodsockerfattig så att denne uppfattade frågan såhär. Osäkert.) (Till saken hör att etablissemanget är en konferensanläggning som lite har som affärsidé att ha rum för uthyrning.)

Personalen: Ja, hur tänkte du då? (Hungrigt och lite blodsockerfattigt svar.)

Personen: Jo jag tänkte alltså om det fanns nåt gratisrum som vi kunde ha en stund. Vi tänkte ha ett litet möte, jag och min kollega, och skulle vilja kunna stänga in oss lite. Vi kanske kommer behöva prata lite om en del grejer och då skulle det vara bra med ett litet rum.

Vi stannar till här.
Ponera att personen hade gått in på en matvaruaffär. Hade hen sagt till personalen där: Jo hej, har ni nån gratismjölk att ge mig? Jag och min kompis tänkte äta lite bullar, och då kan man ju behöva lite mjölk.
Eller om personen hade gått in på en bensinmack. Hade hen sagt till personalen där: Jo hej, har ni nån gratisbensin att ge mig? Jag och min bil tänkte åka en sväng, och då kan man ju behöva lite bensin.
Tänk om personen hade gått in på ett apotek. Hade hen sagt till personalen där: Jo hej, har ni nån gratismedicin att ge mig? Jag har ju lite ont i halsen och då kan man ju behöva lite halstabletter.


Det kan ju definitivt ha varit så att vi hade lite för lågt blodsockernivå, det ger jag er. Eller så var det så att folk inte vet och då hoppas jag verkligen att den här lektionen har varit till hjälp.
(Nästa lektion kanske kommer handla om det här med att folk tror att saker och ting ska ingå för att citat de har ju redan köpt så mycket slutcitat.)

Frågor på det?


Epilog:
Personen och hens kollega gick och satte sig i ett allmänt utrymme.

2 kommentarer:

  1. OHYGGLIGT roligt! Tackar ödmjukast för att du fick torsdagsmorgonhumöret att flyga all världens väg :)En smula empati skickar jag till dig för att du måste ha blivit totalt galen. jag vet hur det är, för jag vill helst slå ihjäl alla inom nån kilometers omkrets när jag är hungrig, vare sig de ställer korkade frågor eller inte! Ha en toppendag! /Ordpolisen. Ps Tack för igår, det blev en riktigt bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läser och kul att du blev glad. :)

      Radera