söndag 14 oktober 2012

Ett till gästinlägg. Ännu en skola.

Succén fortsätter.
Äntligen är det dags för min kompis LeonFender att servera sin myckna kunskap till både dig och mig. Vi på Kavelmora Ink är mycket hedrade att såna som han (alltså storstjärna inom twitterkorpen) bevärdigar oss med ett gästinlägg. Att det handlar om en skola där vi faktiskt kan lära oss något ser vi bara som ett oerhört plus!

Och med det sagt ger jag er
:


Kundskola part 2 eller Handla rätt 

Hej klassen!
 
Idag är det så här att eran ordinarie föreläsare Fredrik var tvungen att rycka ut på ett brådskande ärende  (misstänker att Bärgarn tagit fel på Wasabi och Pistageglass igen och har orsakat trafikkaos i vardagsrummet eller så gick Fredrik bara och bryggde kaffe) så jag är vikarie här idag. 

Idag tänkte jag att vi skulle ha fortsättning på kursen Kundskola. Första delen hittar ni här (http://leonfender.wordpress.com/2011/10/17/kundskola/) där jag brukar föreläsa i vanliga fall. Återigen fokuserar vi på hur du som kund ska bete dig i olika situationer. Även denna gång passar många av exemplen in i en klädbutik men ni får försöka anpassa det till den typ av butik som ni själva besöker. 

Scen 1, Köpa skor

Inled samtalet med att du tycker att det är oerhört viktigt att man har bra, fotriktiga  bekväma skor och att de sitter bra på foten. När expediten frågar vilken storlek du har svarar du "Jag har ingen aning" och börjar kolla under skorna du har på dig för att se vilken storlek du har. När du sen får skorna du ska prova sätter du snabbt ner foten, utan att snöra skorna, och drar upp den innan den riktigt hunnit landa i skon. Sådär, nu är det bara betala, ta skorna och gå hem med kartongen under armen. 

Det här är egentligen överkurs men vill du verkligen göra rätt på den här punkten ska du komma tillbaka efter några dagar och klaga, gärna högljutt, att du får ont av de där skorna och att det måste vara något fel på dem. 

Scen 2, Prova jacka

Det första du gör när du kommer in i butiken är att berätta att du har hållit på i flera månader och varit runt hela stan utan att hitta en jacka som passar. När expediten tar fram 3-4 olika modeller på jackor sticker du in ena armen (OBS! Här är det viktigt att du bara sticker in armen och inte tar på dig jackan ordentligt) i alla modellerna och snabbt säger "Nej, den här passar inte" Gå ut ur butiken och på vägen ut är det bra om du suckar och gärna muttra något om att finns det ingen butik som har jackor som passar. 

Scen 3, Köpa byxor år någon annan

Påkalla uppmärksamhet från någon som verkar jobba i butiken du är inne i och berätta att du ska köpa byxor åt någon annan. Här delas bonuspoäng ut om du är mamma och ska handla kläder åt din vuxna son. När expediten frågar vilken storlek hen har berättar du hur lång personen i fråga är, gärna lite halvdiffust. Ett bra sätt här är att visa genom att hålla upp handen  för att visa hur lång personen är. Vad du än gör så säg absolut ingenting om personens omkrets då detta kan leda till att expediten faktiskt skulle kunna räkna ut vilken storlek det ska vara.  

Scen 4, Beställningsvaror eller slut i lager

I det här fallet har du redan varit inne i butiken och beställt något, (vi kan säga byxor och att det är tisdag) som de var tvungna att ta hem eftersom det inte är en lagervara eller var tillfälligt slut. Det sista personen du handlade av innan du gick därifrån sa var "Varan kommer på tisdag eller onsdag i nästa vecka. Jag ringer dig när vi fått den". Lyssna noga för nu kommer det knepiga här. På fredagen samma vecka som du var där ringer du och frågar om dina byxor har kommit. Vill du vara riktigt duktig och göra det här på helt rätt sätt presenterar du dig inte när du ringer till butiken (se punkt 5 på kundskola 1)

Scen 5, Kvitto

Nu när du gjort klart punkt 1 eller kanske till och med lyckats fått med dig något på punkt 3 (förmodligen har expediten i ett sista desperat försök att inte bryta ihop totalt gett dig ett par byxor i hopp om att vara på lunch när du kommer tillbaka för att byta eftersom det där blev ju inget bra, de var ju alldeles för små) är det dags för betalning. När expediten har packat ner varan/varorna i en påse, knappat in det i kassan, skrivit ut kvittot, godkänt kvittoutskriften, gått iväg till kassaskåpet för att hämta växel, gett dig växeln och kvittot, sammanbitet sagt tack så mycket och önskat en trevlig dag är det dags för dig att säga "Ja just det, jag skulle vilja ha mitt firmanamn på kvittot" Tänkt här på att inte säga det för tidigt som till exempel innan allt är klart. 

Efter fikat tänkte jag att vi skulle göra en rollspelsövning i smågrupper så para ihop er två och två och välj minst ett av dessa exempel att spela upp inför klassen.

Frågor på det?

2 kommentarer:

  1. Jag kunde redan de här reglerna! Blir det ngn guldstjärna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kolla med gästrektorn men jag är ganska säker på att du är garanterad en guldstjärna. Bra elever ska premieras.

      Radera