söndag 4 juli 2010

Min fru är ett geni och en hård dag på jobbet.

Dagens filmtips: "Linje 1 2 3 Kapad" (den svenska, lite töntiga titeln) eller som den heter på engelska: "The taking of Pelham 123" (inte lika töntig titel).
Varför ska du se den här filmen då? Vad är det för film egentligen?
En amerikansk action med Denzel och han den här i Face Off, fast inte Nicolas Cage... men vad heter han? John Travolta! (Jag hade ju bara behövt kolla på konvolutet till filmen...)
Ja, tillbaka till handlingen. Action som handlar om en tunnelbanekapning och lite gisslandrama - ja, ni kanske tycker att ni har sett den förut - och det har ni säkert.
Men jag tycker man kan se den, den var ganska underhållande. Man ska definitivt se den om man haft en körig dag på jobbet - för direkt får man perspektiv på livet att det alltid finns dem som har det värre.
Jag har haft en körig dag på jobbet för jag fick då göra beställningen till Servera efter klockan hade blivit 18 idag! Ja, okej, men hade du en pistol riktad mot dig när du gjorde den?
Jag har verkligen haft en körig dag på jobbet för jag fick hoppa in på en annan avdelning än vad som var tänkt från början! Ja, okej, men ringde gisslanledaren dig medan du var på den nya avdelningen?
Jag har verkligen haft en körig dag på jobbet för jag höll på att svettas ihjäl i min t-shirtkostym medan jag sprang med paninis och kycklingsallad mellan lattebeställningarna. Det var nästan så att jag fick klippa av mig t-shirten för att den var så fastklibbad efter jobbet! Ja, okej, men gav din chef dig en pistol när han ville att du skulle fixa en grej?
Ja, det går ofta att skaffa lite perspektiv på tillvaron om man vill... men se gärna filmen!

Min husfru då? Vad har hon gjort den här gången?
Det är ingen skräll eller högoddsare att hon är ett geni, min husfru. Det är hon som får maskinen Timeus att rulla runt, om jag säger som så. Och så ibland så liksom blixtrar hon till i all sin stjärnglans och bara blåser omkull en med sin smartness! Egentligen borde jag inte bli förvånad eftersom hon har en så hög lägstanivå, men det måste ju bero på mig - att jag inte alltid är den vassaste kniven i lådan. Att jag har lite får få pommes på tallriken. Att hissen inte stannar på alla våningar. Att jag har lite för få ägg i pannkakan. Att tegelstenarna inte ligger på flaket alltid. Att hästarna galloperar utan ryttare ibland.
Men hon däremot, hon bara kommer in och dominerar fullständigt!

Lyssna (eller läs menar jag) på det här (vaddå läs på det här?):

Vi har ett skåp i vårt kök där man kan ställa mat. Det är lite kallt högst upp och mycket kallt längst ner. Vi kallar det kylskåpet - men det är alltså en frys också. Ett komboskåp med annat ord.
Eftersom det är två avdelningar finns det två dörrar. Den övre dörren har saknat handtag ett längre tag sedan en mycket god vän råkade tro att man skulle öppna skåpet på ett annat sätt än brukligt varpå det lossnade. Vi har inte lagat det för det har ändå gått att öppna kylen om man behöver en mjölk - och eftersom jag är något laktosintollerant har jag ju inte behövt öppna det så ofta för att hämta mjölk.
Men den nedre delen har öppnats ofta på sistone av vår yngste son, han med det krulliga håret vid namn Hank. Ungefär varje gång han har gått in i vår tvättstuga (alltså in i köket) för att sätta igång tvättmaskinen (typ 14 ggr per dag) så brukar han passa på att öppna frysdörren. Det är klart obra eftersom min mamma är här så sällan och kan hjälpa till att frosta av frysen...

Nu till den här poängen:
Sue Hellen, Sköna Helena, Hell, Helejna, Husfrun eller vad vi nu väljer att kalla henne - kanske super woman - kom idag på att byta plats på handtaget och den plats som varit tom! Nu blir det enklare för oss laktosintolleranta att komma åt laktosfria mjölken och det blir något svårare för vår tvättmaskinsmarodör Hänju att komma åt glassen.

Sa jag att hon är ett geni?

Vill ni ha ett exempel till?

Vi har en spis, med en låsfunktion som inte har fungerat på ett tag. Den låsfunktionen har varit som så att man lyfter gradändringsvredet och låser till strömmen så att spisen inte funkar om den är av.
Den har varit av. Vi har inte haft något vred på temperaturknappen så all vår ugnsmat har senaste två åren alltid tillagats i ca 180 grader. Tror vi.

Tills Super Woman ringde och beställde ett nytt vred.

Sa jag att hon är ett geni? Om ni missat det nu så får ni scrolla uppåt och läsa det här inlägget en gång till - eller kolla mammamind.blogspot.com så får ni mer vatten på min kvarn.

Jaha, då är det väl att skala av sig kostymen nu då - imorgon åker ledighetsuniformen på! Man har ju ett jobb som servicebutler att stämpla in på också... och jag kommer garanterat att ha det skönare på jobbet än killen i filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar