måndag 12 juli 2010

VM, del 10. The End.

Det känns lite som när julen tar slut.
Klapparna är öppnade, maten är slut, granen barrar och tomten har tagit semester.
Så känns det nu när VM, världens största fotbollsfest är över.
Lite tomt.
Men det går ju alltid att fortsätta prata om det...


Jag hade planer på att göra värsta summeringen av VM, skriva långa listor om vad som var bu och bä, snyggaste dribblingarna kontra sämsta snubblingarna, vackraste målet och fulaste fällningen m.m men jag tror jag avstår från det. Kolla Anders Bewarps krönika på svt.se/vm istället - där har ni lite kvalité på grejerna. Helt sjukt bra.

Vill ni ändå envisas med att läsa här så blir jag självklart bara glad, så vi kör väl på ändå. Inte i Bewarps klass, men väl i Timeus klass! (Alltså ... ja, ni fattar?)
  • Snyggaste målen. Skott i krysset är ändå nåt alldeles extra. Tshabalala's mål för Sydafrika och van Bronckhorst är några personliga favoriter. Luis Fabiano knäckte ju till några fina också, för att inte prata om David Villa som också kunde det här med att göra mål.
    Viktigaste målet är ju i alla fall Andrés Iniesta's mål. Jag ställde mig upp i vårt vardagsrum, själv som jag var, och jublade lågt (för att inte väcka barnen) - vilken känsla det måste vara för honom!
  • Tacklingarna. De Jong i Holland tycker jag vinner. En dobbsko rakt i bröstet kan inte vara så skönt - tänk vilka blåmärken Alonso måste ha där nu. Fast det kanske inte gör så mycket...
  • Svärsönerna. Kun Agüero och van Bommel. Varför blev de uttagna tro? Hm... "Pappa, om du inte tar ut min kille blir jag sur. Sådeså." Så kanske det gick till, vad vet jag?
  • Fina bilder. Även de här bilderna tar jag från finalen.
    1. När Sneijder bryter Iniestas framfart i straffområdet så filmar kameran hur de sedan springer sida vid sida, Sneijder liksom hållande om Iniesta och de verkar skratta åt det dråpliga att en offensiv mittfältare är nere och bryter i eget straffområde. Det som är extra skönt med den bilden är att Iniesta också verkar tycka det är lite komiskt...
    2. När slutsignalen går och det finns glada och ledsna killar på planen, så är det ändå några av spanjorerna som kan behärska sin glädje och trösta sina kompisar i det andra laget. Casillas kram med Sneijder tyckte jag var fin.
  • Störste viftaren. Kan någon hitta en kille som kan vifta lika mycket som Arjen Robben? Nej, skulle inte tro det.
  • Straff. Asamoah Gyan i Ghana. Lite hårt att missa första straffen, på övertid med ingen tid kvar och chans på avancemang till Semi. Sen att i straffläggningen gå in och hänga in den i krysset - coolt. Tycker jag i alla fall.
  • Störste pajasen. Får man tycka att Maradona varit den största pajasen i det här VM:et?
  • Största skandalen. Frankrike. Det räcker så.
  • VM's roligaste. Soran Ismail på Världsresan. Jag tycker han är rolig. Jag försökte vara rolig idag på morgonmötet. Det gick sådär. Sen försökte jag igen när nästa kollegor kom in på lunchmötet. Det gick också sådär. Men VM var roligt i alla fall.

Det finns egentligen miljoner punkter att skriva om, men jag sätter punkt här. Diskussionen brukar ju fortsätta på fotbollskanalen.se, vi får se om det stämmer. Mitt tips är nu att vi alla fortsätter att prata om VM, kolla alla krönikor som kommer, kolla upp alla VM-siter som har gjorts så att vi fortsätter minnas. Jag tror att det är viktigt i dessa tider att vi stöttar varandra så att inte abstinensen blir för stor. Men, det är ju ganska snart VM igen.

Förresten, jag försökte skoja till det på facebook också. Jag vet inte riktigt om det lyckades. Sån är jag, trägen vinner.
Och Spanien. De vinner också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar