lördag 10 juli 2010

VM, del 8

Ikväll körde de på fyran en sån här resumé av VM mellan reklamavbrotten. De listade lite olika saker: Snyggast mål, största besvikelsen, konstigaste domaren, högsta vuvuzelakonserten, roligast outfit på Lundh vs. Ekwall, Jihdes bästa "vi går till reklam" med mera med mera.
Vi fick också veta lite om det här VM'et. Innan bronsmatchen hade 139 mål gjorts. Nu är det uppe i 144 och vi får väl se var det landar någonstans. Skulle tippa på 147. Vi får se.

Nu är snart VM slut och det är märkligt. Alla (alltså min husfru) tyckte det skulle bli så förskräckligt långt VM - men så helt plötsligt är det slut! Var tog det vägen?
Det smög sig iväg. Först var det trevligt med tre matcher om dagen. Man hann inte se hälften av alla matcher för att man jobbade eller skulle natta barn, men det var i alla fall matcher hela tiden.
Sen blev det bara två matcher om dagen och i samma veva så började det vara uppehåll - tvåtre dagar utan fotboll! (Är det FIFA's och världens och kanske regeringens sätt att sakta vänja av oss intresserade, lite som om vi var på klinik utan att veta om det?)
Sen är det bronsmatch och final och sen är det slut. I och för sig kommer det ju rulla lite program både på SVT och TV4 om VM i efterhand, men the real deal är slut. Vuvuzelorna kommer tystna, roliga hjälmarna kommer tas av, Ekwall är redan hemma på semester, Jihde kommer börja göra Idol igen, Sverige ska EM-kvala, Silly Season ska dra igång på riktigt men VM är slut.

Det känns redan tomt, och då är det ändå en match kvar. Den bästa. Finalen. Spanien - Holland. Mina favoriter skulle man kunna säga, och det är lite roligt.
I EM förra gången spelade Holland otroligt underhållande och positiv fotboll och vann då mitt intresse. Sen att det finns vissa gnällspikar som faller lätt måste man ju bara acceptera, det är ju så i nästan varje lag numer.
I EM förra gången gick Spanien och vann. Över Tysken. Det var roligt - och nu kan de vinna igen. Det är roligt.

I VM i år var tyskarna bra. De spelade offensiv, underhållande fotboll och hade ett ungt lag. Det gillar jag. Nu hade jag gillat mer om Uruguay hade vunnit brons, men jag slumrade bort stora delar av matchen så uppenbarligen brydde jag mig inte nämnvärt när det kom till kritan.
I VM i år har inget varit som man trodde från början. England, Portugal, Brasilien, Argentina, Frankrike och några till toppnationer trodde man skulle lyckas i det här VM'et. Det blev ju inte riktigt så...
England - Verkade inte riktigt sams i laget eller med bossen.
Portugal - Ronaldo spottade på kameramannen efter förlusten mot Spanien. Bra gjort av en kapten..
Brasilien - Spelade bra fotboll men övertygade inte riktigt eftersom de åkte ur.
Argentina - Messi är bra i Barcelona men inte i landslaget. Lite som Zlatan... Och Maradona tycker jag mest var en pajas.
Frankrike - Tja, vad ska man säga. Om England verkade ha interna problem så var det småpotatis mot för var fransoserna hade. Undra vad Domenech har för hållhake på någon...? och man tackar faktiskt för god match, även om man förlorar. Sådeså.

Men snart är det slut. Man tror alltid att man ska hinna göra så mycket under ett mästerskap - man ska ha stora matchevent hemma hos folk och kolla på matcher tillsammans med alla - men det här VM'et blev det inte så. Jag har sett matcher tillsammans med folk kanske 6-7 matcher. Av typ 245 stycken. Märkligt när det blir sådär... fast min granne har en stor TV och där blev det några av de här 6-7 matcherna.. tack för det.

Snart är det här inlägget slut också. Imorgon är det dags att summera ordentligt, och här behövs er hjälp. Vilka grejer ska jag ta med på listorna? Ge förslag i kommentarsfältet så det här blir så bra som möjligt. Ni har ju läst mina grejer så ni vet ju vad som blir om ni inte hjälper mig... så hjälp mig. Och ha en skön sista natt innan finalen. Tänk på att få mycket sömn och drick ordentligt med vatten. Och gläds att finalen sänds på SVT, så vi slipper reklamavbrott. Hela tiden.
Nu, dags för ett längre reklamavbrott. Den här sändningen kommer presenteras av John Blund och Pastor Pillow.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar