fredag 18 november 2011

Biljettskolan. Första och kanske enda lektionen någonsin

I sann public service anda vill jag starta en ny skola. En med mjuka pekpinnar. En, där du kanske kan lära dig något som du inte tänkt på förut. En, där jag, som självutnämnd rektor kan och vill lära mig lika mycket som dig, om du vill vara med och dela dina tankar.

En skola om hur man gör när man visar fram en biljett till ett evenemang.

Nu kör vi. Häng med.

Det är inte så ofta jag går på evenemang. Livet ger inte alltid tillfället att göra det. Men ibland så. Då händer det. Att jag går på evenemang. Konsert, hockeymatch, innebandymatch eller bio. Typ. Den här skolan riktar sig på alla dessa alternativ men också på alla andra möjliga arrangemang. Och jag anser att det här är en lektion som många behöver gå.

Varför då? kanske du undrar.
Jo, jag vet. För jag märkte igår att det inte är alla som vet hur man hanterar sin biljett när man går på evenemang.
Meh, det som är så himla lätt! kanske du rasar där på andra sidan din skärm. Varför ska Kavelmora Ink hålla på och starta upp nya, mästrande skolor hela tiden när det handlar om skitenkla grejer som ALLA kan?

Jo, det ska jag berätta för dig: FÖR DET ÄR INTE ALLA SOM VET HUR MAN HANTERAR SINA BILJETTER NÄR MAN GÅR PÅ EVENEMANG! Så därför finns den här skolan. (Och om det jag kommer gå igenom härnäst är gammal skåpmat - more power to you! I applaude you. Men det finns andra som du och jag behöver hjälpa. Okej?)

Nu till själva lektionen:
Buntning av biljetter
När du kommer fram till dörren och biljettrivaren, se gärna till att alla biljetter är isärrivna från sina biljettkompisar. (Den här lilla stumpen som biljettrivaren ska riva får inte vara isärdragen, men biljett för biljett får gärna vara isär.) Om du vill vara lite extra fixig och hjälpsam mot biljettrivaren lägger du biljetterna i samma riktning så att perforeringarna ligger ihop. (Helst inte fler än två-och-två, det blir för tjockt och svårrivet annars.) BILJETTERNA SKA INTE VARA I ETT METERLÅNGT PÄRLBAND AV GANSKA TJOCKT PAPPER.

Riktning
Se absolut till att du håller i den stora delen av biljetten så att biljettrivaren bara har att riva av stumpen. Det underlättar enormt! (Har jag hört.)

Överkurs och guldstjärnenivå
Vill du glänsa lite extra förriver du din biljett lite grann, alternativt viker i perforeringen mellan stumpen och stordelen av biljetten. Sån bortskämning av biljettrivaren uppskattas enormt mycket och gör flödet in i lokalen så oerhört mycket smidigare. Men det här är inget tvång, såklart. Men vill man ha en guldstjärna finns ju alltid det alternativet...

Ja, jag tror det var det viktigaste vi hade att komma med idag.
Men kom nu för gudruns skull ihåg att det inte ska vara läskigt att gå på evenemang, bara för att en sån här skola har startat (som jag vet vissa tänkte när Caféskolan var som mest aktiv). Och jag vet, av erfarenhet, att ni kan det här! (Du behöver inte känna dig träffad, du vars biljett jag rev igår. Du skötte dig galant.)

Så. Frågor på det?

4 kommentarer:

  1. Bra där. Annars är ju biljettrivare tyvärr ett utdöende släkte som sakta men säkert håller på att bytas ut mot biljettblippare (eller pippare som man säger när man är nästan fem år). Fast det är ju förstås tidens anda och du om någon är ju i samklang med den. Alltid. men ändå hoppas jag att du kommer stå där och RIVA biljetterna och inte blippa dem. Det hoppas jag på.

    SvaraRadera
  2. Även om jag ibland kanske är i samklang med samtiden så finns det verkligen saker som inte bör förändras. Biljettrivning är en sån grej. Och om det nån gång kommer gå så långt att vi hotas av förändring till biljettpippning så kommer jag kämpa för rivning, var så säker.

    SvaraRadera
  3. Jag tackar för undervisningen och skall för allframtid sträva emot guldstjärnenivå!!! Hoppas att du står där som rivare på evangemanget!!!

    SvaraRadera
  4. Varsågod Lekattensliv! Det är en ära för mig att få lära dig något och jag tror du lätt kommer kamma hem guldstjärna efter guldstjärna. Lätt. Och jag står gärna för rivningen.

    SvaraRadera