torsdag 24 november 2011

Dagens konferensskola. För föreläsare.

Mitt jobb innefattar en hel massa konferenskoordinerande. Man kan även kalla mig konferensvärd. Jag gillar titlar.
I mitt jobb får jag möta många föreläsare. De är ofta, nästan alltid, jättetrevliga. De kan ha rest en bit eller så kommer de från grannhuset. Det är olika. De senaste dagarna verkar föreläsarna från Göteborg ha haft min stad på sitt turnéschema, men det kanske mest var ett sammanträffande?

Nåväl.

När föreläsare kommer till en konferensanläggning så brukar de ofta ha en dator med sig. Konferensanläggningen tillhandahåller ofta en pc-projektor och så kopplar konferenskoordinatorn ihop dessa maskiner. Om, i detta fallet han, inte klarar av det så brukar han ringa till vaktmästaren. Sen brukar det funka.

Och sen håller ofta föreläsaren sitt föredrag. Och det är här poängen på lektionen kommer:
När du som föreläsare håller ett föredrag, använd inte bläckpenna i samband med ditt pratande. Ty det är så svårt att få bort bläckfärg från duken som bilderna projiceras på.

Frågor på det?

1 kommentar: