söndag 2 maj 2010

G som i genidrag

Nu är helgen snart slut.
Det har hänt ganska mycket och jag förstår att Ni är otroligt nyfikna på vad som hänt, så här kommer en liten resumé:
A. Arborering i Trädgården:
Min pappa har varit här sen i onsdags och han har hunnit göra fint i hela trädgården. Vi har ca 1300 kvadrat trädgård och de som bodde här innan oss var pensionärer med ett enormt trädgårdsintresse - så det finns rabatter att rensa igenom. Pappa hann med alla. (Inte enligt honom, men i min värld så har han tagit upp varenda jordkorn, putsat upp det, tvättat av det med vatten och sedan har han varsamt lagt tillbaka det på sin plats - fast uppochner (för det ska man).
Vi har även fått en altan. Trallen som vi hade på baksidan, där vi nu har en platt grusgång, har fått flytta fram till första parkett i vår trädgård. Den har nu utsikt över vidderna här i Kavelmora, och om vi sätter oss på den så kan vi också se vidderna.
Syrénbuskarna har fått sig en duvning. Nu är de inte så kaxiga längre, de där små skånkarna som har buskat till det för oss! När jag tar till sekatören så står syrénen stilla är ett Kavelmoraordspråk som vi brukar använda här på landsbygden.
B. Barnframsteg
Henry stod själv för första gången idag. Det krävdes tre indiska tjejer på vår tomt för att det skulle lyckas, men vad gör man inte? Nu hoppas vi att han ska våga ta första steget också - men jag vet inte vad som krävs för att det ska hända? 5 spanska fotbollsspelare kanske? 8 halta renar? 10 högvakter från slottet? Jag vet inte, men när det händer så kommer ni bli de första som får veta hur det gick till.
C. Cleaning
Min mamma har ju varit här också. Hon har inte legat på latsidan alls utan hon har putsat fönster och frostat av frysar. (Jag vet att det här är old news för mina trogna läsare, men det är så värt att skriva om flera gånger, för det är så sjukt värdefullt.) Sen vill jag för alla som tycker att vi inte ska cementera könsroller bara skriva att min mamma kan andra saker än att bara städa. Hon är bland annat grym på tetris.
D. Da Food
Igår hamburgare till middag, idag ungsbakad lax med paprika och körsbärstomater. På tal om mat - jag behöver dessertförslag som vi kan ta med oss till en kommande middagsbjudning. Gästerna kommer vara: En kamrer, en köksmästare, en hotellchef och en food & beverage-manager - alltså vänner som har sina smaklökar på rätta stället. Enda förhållningsregeln jag fått är att Mariekex undanbedes. Så alltså - skriv förslag i kommentarsfältet nedan - jag behöver din hjälp! (Det kanske blir en omröstning på de hetaste förslagen!)
E. El Futbol
Snart är La Liga slut. Men det är i alla fall spännande!
F. Förkylning
Singo och Hank har åkt på varsin förkylning. Tur att det inte är sommar än, för sommarförkylningar brukar ju vara svåra att bli av med...
G. Genidrag
Häromdagen skrev jag att vi ställde ut Hänju efter ett par timmars vakengnäll från hans sida, och i samma inlägg frågade jag mig varför man alltid väntar så länge med att göra såna saker. Ikväll ville han inte heller somna direkt. Vad göra? Jo, som det geni jag anser mig själv vara så ställer vi ut honom i vagnen varpå han somnar utan gnäll efter 3 minuter. Sådärja! Kvällen blev räddad och jag fick en rubrik till det här inlägget.
H. Helgavslut
Ma o Pa åkte vidare på sin "hjälpabarnenturné" i eftermiddags och vi avslutade kvällen med humorgala/la liga/androidtelefonjämförelse i goda vänners sällskap. Nu är helgen slut.

4 kommentarer:

  1. Vilken fullspäckad helg! =)

    Förslag på dessert:
    *Pannacotta med valfri smaksättning (vit choklad, fläder, hallon, blåbär, you name it) Praktiskt att göra i förväg och bara servera.
    *Parfait, också den med valfri smak (västerbottenost är godast, jag har recept om du vill ha =)
    *Choklad/brownie-kaka med lättvispad grädde och lite marinerade bär
    Marängsviss (klassisk och uttjatad, men ohh så gott!

    Kommer inte på nå mer just nu...återkommer om det poppar upp nån ide! =P

    SvaraRadera
  2. Vilka grymma förslag! Man blir nästan lite sugen… och vet du? Jag håller med om att marängswish (som vi säger i norrland) är otroligt gott - så gott att vi faktiskt åt det idag!
    Jag hör av mig om jag behöver hjälp…

    SvaraRadera
  3. Jag är ju bara fd receptionist och inte stjärnkock - så gärna ett recept om jag får be! Eller så går det bra om referensprov skickas till kavelmora...

    SvaraRadera