fredag 7 maj 2010

Hill of Crosses och Tree of Napps

För 12 år sedan gick jag InterConnect på Mariannelund. Ett ganska lyckat folkhögskoleår eftersom jag tog examen med en fru på köpet...
Vi gjorde en resa ett par månader in på hösten till Litauen. Vilket fantastiskt land! De säger ju att det inte är lett att vara est, men det är balt att vara litau.

Hursomhelst.

Den här resan var ganska märklig och det borde finnas underlag till kanske 15 inlägg här på Kavelmora Ink, bara från den resan på ca 2 veckor. Här kommer ett:
En dag var vi på ett otroligt klassiskt turistresemål som heter "Hill of Crosses". (Bilden som ni ser är inte tagen av mig utan av Internet. På 90-talet fanns väl knappt digitalkameror...) Tanken med Hill of Crosses är alltså att det är en minnesplats där katolska pilgrimer kommer för att lämna ett kors - och för att det på så vis ska bringa, som Lasse "Micke Wärja" Berghagen skulle ha sagt: Kärlek, värme och respekt. Ingen vet hur många kors som finns där på kullen men uppskattningsvis är det över 100 000 st. Ganska många...

Idag, tolv år senare, så har vi idag besökt ett lokalt turistmål av lite samma stil: Nappträdet vid Stennäset här i Falun. Historien bakom det här monumentet kan du läsa om här och jag tycker att det finns likheter med Hill of Crosses:
  • Funnits här sen 1800-talet
  • Skövlats flera gånger av myndigheter
  • Pilgrimer från hela världen vallfärdar hit till Falun för att lämna sina nappar
  • Det är ibland en religiös handling - både från barnen och de vuxna som skjutsar dit barnen
  • Det finns ca 100 000 nappar (även om ingen har räknat dem)

Nu hoppas jag ni förstår att lite av det jag skrivit ovan inte är helt sant. (Jag säger det nu så jag slipper dementera det i nästa inlägg som kanske kommer handla om nåt annat.)
Vad som dock är sant däremot är att både Hill of Crosses och Nappträdet finns, för jag har sett dem båda!

Snart kommer det även finnas ett Tree of Napps i Kavelmora där barn och vuxna kan komma och hänga upp sina nappar, och så snart som vi har hängt upp några där så kommer bildbevis i form av kort. Som vi har tagit själva. (Eller i alla fall husfrun har tagit korten.)
Vi kommer även anlita Google Maps för kartritning så ni kan hitta dit. Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar