fredag 19 augusti 2011

Dagens Caféskola. Bland annat om odds.

Fastän Baristan är på läger ikväll och ligger i en stuga med sjöutsikt och somnar barn så ska inte det hindra att Caféskolan håller lektion. Vi vet ju inte hur många till det kommer bli, så rektorn har bestämt att köra så ofta det går.

Idag behövs det. Tydligen.

Vi ska prata om det här med fredagströtthet.
Ja. Man kan känna det. Det vet jag. Men i världen som vi lever i så finns det andra människor, som Baristan lite naivt kanske tycker att man bör ta hänsyn till.
Ett exempel:
Tre kvinnor kommer in, på låt oss säga ett fik. De ser fredagströtta ut och har varsitt litet spädbarn med sig. Baristan säljer lite fika till kunderna som inte sprudlar av livsglädje, men han gör sitt jobb. Kanske försöker han skämta lite, kanske landar skämtet "sådär".

Kunderna går iväg till sitt bord och Baristan försöker göra nytta. (Då chefen kanske läser detta så skriver vi att Baristan GÖR nytta. Men ni fattar?)

Och så plingar det i klockan. Baristan skyndar fram till disken och där står kunden som köpt fikat. Och är missnöjd med t.ex. en kaka. Som hon, utan att ha smakat på den, anser vara torr. Baristan förstår att det enklaste sättet att lösa situationen är att bara böja sig och erbjuda något annat. Trots att han vet att kunden inte har rätt. (Den här gången heller.)
Kunden går iväg till sitt och sina vänners bord och Baristan går och gör nåt nyttigt. Viker papper eller nåt.

Så plingar det i klockan.

Nu är det en av de andra mammorna som tvingas möta Baristan. För de har säkert dragit lott.
Hon ska köpa två koppar kaffe och passar samtidigt på att lite spydigt fråga när kakan de fick som alternativ var bakad. Baristan svarar "igår" och kunden fnyser lite.

Om vi stannar upp lite här bara och tänker lite.
Relationen mellan Baristan och hans kunder är något frostig. Han (ja, Baristan är i det här exemplet en man) är egentligen på ett strålande fredagshumör även om han inte kommer få helg förrän på måndagen. Men kunden är inte på ett strålande humör. Snarare tvärtom. Och det kan man vara. (Till och med Baristan har varit det - hör och häpna!)

Och det är här vi kommer till en viktig grej som de kunder som inte läser här borde veta om: Ditt humör och din utstrålning kan påverka Baristan oerhört! Nu i dagens lektion har exemplet handlat om en negativ utstrålning men självklart gäller samma sak om kunden är glad!

Så kom ihåg: attityden är a och o när du går på café. Simple as that.

"Men rektorn, det skulle ju handla om odds också!" kanske du tänker. Och det ska det.
I nio fall av tio när Baristan gissar ifall kunden kommer plocka bort brickan har han rätt.
Idag gissade han att mammakunderna inte skulle ta bort brickan.

Men han hade ändå mest trevliga kunder.
Published with Blogger-droid v1.7.4

14 kommentarer:

  1. Tog dom bort sina brickor?

    SvaraRadera
  2. Ancan: Jag skulle med 90% säkerhet säga att de inte gjorde det. Men det verkar finnas 10% risk att de faktiskt gjorde baristan till lags i just det här momentet av cafébesöket.

    Herr Barista: Det är härligt att du bemöter dessa surpuppor med ett leende (och ett och annat skämt). Keep it up tiger! (förlåt att jag skrev tiger, men det lät som nåt som man borde lägga till).

    SvaraRadera
  3. Eller snarare 10% chans kanske? #alwayslookatthebrightsideoflife

    SvaraRadera
  4. Sen kan man ju faktiskt vända på resonemanget och se det hela ur ett kundperspektiv. Varför bakar ni, men väntar till nästa dag innan ni säljer kakorna? (och svara nu inte att det är pga att man inte både kan spara och äta upp kakan, för löjliga ordstäv gillas inte här på i forumet!)

    Men måste ändå ge en eloge för att ni säger sanningen och inte tiger(!) ihjäl verkligheten!

    SvaraRadera
  5. Hej caféskolan,
    Jag brukar läsa er spalt med stort intresse och har nu en fråga som ni kanske kan svara på.

    På vissa andra caféer har jag hört att det saknas brickställ, och personalen själva dukar av efter kunderna. (Det är ju möjligt de gör det för att vara trevliga eller för att kunderna inte ska ta upp platser onödigt länge)

    Men anta att de dukar av maten redan innan jag ätit färdigt, t ex när jag är och fyller på vattenglaset? Hur ska jag då bete mig som kund? Ska jag bara le glatt och tänka att jag nog ändå fått i mig tillräckligt med kalorier eller ska jag undra om jag kan få något annat i stället, kanske en liten smörgås? Kan jag välja alternativ 2, trots att personalen ifråga inte verkar ha sin bästa dag, utan att uppfattas som en ja, vad vet jag?

    Tacksam för svar,
    Hälsningar, fd? cafékund

    SvaraRadera
  6. Brukar ni tillhandahålla tigerkaka? Just wondering.

    SvaraRadera
  7. Känns väl nästan som ett måste, eftersom lussekatter får anses som alltför säsongsbetonade!

    SvaraRadera
  8. Förresten... om man har en kompis som jättegärna skulle vilja skriva ett gästinlägg. Hur ska han då gå till väga?

    SvaraRadera
  9. Killen med tidningarna20 augusti 2011 kl. 10:28

    Låg du kvar i stugan 21:14. Jag tänkte stanna och hänga med er, men beslöt 20:30 att bege mig hemåt, då din hustru trodde läggningen skulle ta ett tag till...

    SvaraRadera
  10. Ancan - Jag vann min vadslagning och mina fördomar infriades. Ånyo.

    Nigge - Tack för ditt stöd och din uppmuntran. Jag försöker.

    Ancan och Nigge - Tigerkaka. Not so much. Den här tigern(!) tiger mest ihjäl problemen innan han skriver om det på Internet. Han (läs Baristan) har lite konfliktment issues.

    Ancan - Sen det här med att baka ena dagen och servera det nästa. Det är inte alltid så. Jag skrev på ett annat socialt medi... en annan social plats om hur det funkar, och jag kan och vill även dela det här: Vissa caféer gör ibland så att de serverar fikabröd som kanske bakats på annan ort och sedan lagts i frysen. Vissa Baristas kan ibland, i vissa situationer, säga saker som kan vara en enorm uttänjning av sanningen och rättfärdigas med att han eller hon bara vill bli lämnad i fred. Av störiga kunder. Om sådana är på besök.

    Ancan och Nigge - Lussekatter har vi sällan och det finns till och med fik som inte serverar Semlor. (Jag var ledig på fettisdagen det här året. Bara säger.)

    Hej Stefan,
    Så roligt att du brukar läsa den här spalten. Vi här på Caféskolan ska göra vårt bästa för att svara på din fråga.
    Vilket flådigt café du talar om, som har folk som plockar brickor efter kunderna! Wow.
    Men vilket fjantigt café som tar undan brickan för tidigt!! Skandal, om du frågar mig! (Om du vill att jag ska ringa nån så gör jag det gärna. Säg bara till.)

    Jag har samtidigt förståelse att det kan bli fel, även Baristor gör fel. Ja, så är det.
    Och jag vet att en riktig Barista GÄRNA vill ha feedback på det hon eller han gör. I det fallet du beskriver, så anser jag som rektor för Caféskolan, att Baristan gjorde ett galet drag.

    Och det är nu du kommer in i bilden. (Eller ja, du har ju varit med hela tiden, men du fattar va?)
    Mitt förslag är att du skulle ha gått fram till Baristan och påpekat att du inte var färdig med fikat - MED EN TREVLIG ATTITYD som jag självklart förstår att du alltid har - och lite ödmjukt frågat hur de tänkte.
    Om de hade varit snorkiga och inte ödslat dig någon energi eller givit något som "kompensation" så hade mitt tips varit för dig att gå ut på Internet och svartmåla deras café. För som Barista får man inte göra så, om en kund kommer med en trevlig attityd. Det borde stå så nånstans.
    Om de däremot ursäktar sig och ger dig en fullvärdig "kompensation" så tycker jag att du borde säga "tack" och sedan gå ut på Internet och sprida kärleken om det caféet. För Baristor är människor som kan göra misstag.

    Jag inser att jag kanske svävat iväg något från ämnets pudelkärna, men jag hoppas att du fått något slags svar ändå. Och självklart kan du fråga om en smörgås om du vill ha det - men var beredd på att få ett nej. Och kom ihåg attityden.
    Sen hoppas jag verkligen att du inte kommer bli en FD Cafébesökare - och du är alltid välkommen hit eller till Kavelmora om du vill prata vidare.

    Med vänliga hälsningar,
    Baristan

    Ancan - Det låter jättetrevligt med en kompis som vill gästblogga. Vad snäll du är som frågar åt hen! Du kan hälsa din kompis att det går jättebra att maila till fredrik.timeus@gmail.com så tar vi det från där.

    Killen med tidningarna - Ja, det verkade så. De somnade lite innan men jag hade nåt stycke kvar och så tänkte jag att du säkert redan hade åkt hem. Men jag såg dig idag!

    SvaraRadera
  11. Ancan (och Nigge)21 augusti 2011 kl. 02:31

    Apropå det här med tigerkakor och lussekatter kom Nigge och Ancan under lördagkvällen in på en intressant frågeställning, med tanke på att en av oss inom en mycket snar framtid kommer att lämna Svea Rike för att tulla in i de södra delarna av Korea.

    Vad är det egentligen som gäller när det handlar om hundkex?
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  12. Vi har i alla fall inga hundkex på jobbet. Men det var ju inte frågan, kanske. Och jag tror inte att kexen är gjorda av hundar, men jag är inte säker. Riktigt.

    SvaraRadera
  13. Hur det då gick? Jo, efter mitt ödmjuka påpekande frågade "baristan" ifall jag ville ha nåt annat. "Ja, men bara nåt lite" sa jag och efter ett litet tag kom hon tillbaka med en liten smörgås. Som var mycket god faktiskt. Det var nästan så jag borde ha lämnat lite "extra" dricks.

    Men det gjorde jag inte..

    SvaraRadera
  14. Stefan - Vad bra att det slutade lyckligt! Och jag tror att Baristan inte hade förväntat sig någon extra dricks, så du klarade dig där. (Men jag vet att Baristan hade blivit glad.)

    Men attityden. Det är det som räknas - och det verkade som du skötte dig galant! Bra fikat!

    SvaraRadera