torsdag 11 augusti 2011

Denna dagen. En toppen.

Redan när morgonen grydde kände jag en förväntan i luften. Och det var inte att det var lite kallt, tror jag.
Solen sken. Utan sin svettgivande värme.
Jag mötte människor. Glada, trevliga och härliga människor. Jag mötte andra också, men blev inte påverkad. Trots budskap.

Bara glad. Hör på det här:
Lunch på herrgård med kaffe i salongen. Solo. Sittandes i ett hörn av lokalen, med ryggen ut mot restaurangen.
Trevliga kunder. Vänner. Som vet hur man laddar en bricka för brickvagn.
Testade det gamla tricket att prata extra långsamt och lite högt med folk som inte förstår vårt språk. Det funkar ibland.
Träffade gästbloggare från den här bloggen. Både före detta och blivande. Ping Nigge och Jeanschefen.
Pratade med vänner som bryr sig.
Köpte sockar. För att jag är värd det. Eller för att det var roliga mönster och färger. Och jag ville känna att jag var värd dem.
Kom hem och lagade mat. Fick besök av Pradas hussmatte. Och bjöd dem på en middag ackompanjerad av barns gnäll och djurgissarlek.
Blev mutad med ett hallon för att leka affär med vår äldste son. Den långe och vackre, Pradas husse köpte ett hallon för 1 men fick inte köpa en maskros "eftejsom den baja växte på gjäsmattan".
Somnade barn och fann den äldste sovande i soffan, fullt påklädd och insåg att han nog bara tänkt ta en paus i leken. Och somnat.

Och nu kan jag gå till sängs med en skön känsla i kroppen. Tack vare budskap. Och svalka.

2 kommentarer:

  1. Nu tänker jag bli först att kommentera, det har jag förstått kan vara en fjäder i hatten ibland.

    Det var extremt roligt att du pratade långsamt med vårt brittiska entourage (jag stjäl den vackra beskrivningen thank you very much) eftersom Mr Stimson värdesätter väldigt högt när han får öva på sin något bristfälliga svenska.

    Dagens win: Briljanta pajer och chokladkaka! Det pratades högt och länge om den fantastiska mängden vaniljsås som ackompanjerade pajerna! Generositet med sleven lönar sig i längden!

    Dagens fail: Inga hemmagjorda chokladbollar med pärlsocker?? Måla mig röd och kalla mig tomat, men det där var nära att knäcka mig. Hade ingen aning om att Delicato-grejen skulle orsaka såna oproportionerliga reaktioner i min fikatarm. Bot och bättring efterlyses!

    Dagens win #2: Barista Timeus! Fem Nigge av fem möjliga.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att det inte är så konstigt, med tanke på vilka de har som vänner, men de var trevliga - era vänner! Jag tyckte också det var roligt att prata långsamt med dem - hade precis gjort det med några finländare och det var också roligt!
    Dagens win 1: klart man ska få lite mängd när man köper finfika! Kul att det uppskattades, av alla.

    Dagens fail: jag skäms å det grövsta, om det är nåt värt? Och då är det inte ens jag som har bestämt att det ska vara så. Mitt förslag är att du skriver en skrivelse till de stora dagstidningarna och till huvudkontoret - även vi vill få ett stopp på det här! Och tills dess hoppas jag du kan godta mitt försök till ursäkt..

    Dagens win2: Te i kopp när du handlar är en självklarhet. Sen blir jag glad när mitt arbete uppskattas.
    Väl mött igen!

    SvaraRadera