tisdag 30 augusti 2011

Dagens Caféskola. Kanske den sista om brickhantering och feedback

Det gör mig ont när jag inser att det kanske är den sista Caféskolan den här rektorn kommer skriva. Imorgon är min sista dag på det trevliga fik jag har jobbat på i ett och ett halvt år, och det är känns varmkallt att sluta. Men eftersom jag inte har slutat än och känner att det finns några korta lektioner kvar här så kör vi.

På tal om ont.
En sak som gör ont i mitt baristahjärta är när jag kommer till brickvagnen och finner ... wait for it ... ourdruckna latteglas.
Typ enklunk-druckna. Alltså nästan helt fullständiga glas med fint kaffe, berett med kärlek, värme och respekt. Såsom en latte bör och ska göras.
Då börjar jag tänka. Vad har jag gjort för fel? Var den för stark, för varm, för kall, för svag, för lattig, för kaffig, för skummig, för blaskig, för tjock, för smal, för blek, för mörk, för stor, för liten..?
Och så vidare, och så vidare.

Det är här du som cafébesökare kan hjälpa Baristan. (Vi på Caféskolan har full förståelse om det är så att du som kund inte vågar gå fram till Baristan, särskilt om hen är skäggig och ser allmänt farlig ut, eller om det bara är så att du inte vill.) Och vi uppskattar hjälp. Feedback. Som ges på rätt sätt, och det går förstås hand i hand med attityden, men det tror jag vi har koll på nu va?
Vi vill, eller åtminstone den här Baristan, att du som kund vågar komma fram till disken och säga om det var något fel på din kaffe. Om den var för stark, för varm, för kall, för svag, för lattig, för kaffig, för skummig, för blaskig, för tjock, för smal, för blek, för mörk, för stor, för liten... etc. För annars vet vi ju inte hur vi kan göra den bättre nästa gång!
Och det vill vi.

Så alltså. Vi här på Caféskolan vill bara uppmuntra dig som kund att våga komma fram till Baristan och ge saklig feedback så han eller hon kan bli bättre på sitt jobb. För det behöver vi alltid. I alla fall den här Baristan.

Som har en dag på sig att bli bättre.

Frågor på dagens lektion?

Medans ni funderar på frågor så kan ni bara tänka på att det går att säga att man vill ha en sallad med cashénötter. Och att Baristan tycker det är roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar