måndag 2 augusti 2010

Ännu en pastorsmåndag till ända

Det är lite märkligt att jag alltid är så trött efter mina lediga dagar.
Idag har det ändå varit en bra ledig dag - det har funnits värre - och jag gläds att jag fick vara med på den.
Den började lite trevande med en minisovmorgon till kanske 07.40.

Frukost. Avnjöts i köket och idag så kastades det mindre gröt än vanligt av dootra och äldste sonen var faktiskt på ett fint morgonhumör. Man upphör aldrig att förvånas...
Sen har jag en liten minneslucka om det var en bra förmiddag eller inte, fram till att Elektrikern dök upp. Jag hade packat ryggsäcken med kaffe och mackor för att vi tillsammans skulle gå en liten promenad över lägda här nerom oss - och barnenana var strålande utflyktsglada.
Elektrikern är en trevlig ung kille som har ett namn som faktiskt passar en Elektriker, det tycker jag är lite roligt. Lite som om jag skulle heta Coffey i efternamn, fast han har nåt med el i sitt förnamn..

Jaja.

Leonidas är också en trevlig ung kille som tänker på sina medmänniskor. Vi småpratade lite med Elektrikern och han hade ibland lite svårt att hänga med på Leslies kommentarer - men jag njöt av min sons lysande svada. Han kan prata alltså - och det är alltid lika roligt att lyssna på de vuxna som försöker hänga med i hans tankeresor.
Och det bästa av allt var när vi sa att vi skulle gå på "pomenad" - och Leonard inser att Elektrikern kommer vara själv i vårt hus! "Men vet du, om du blij emsam kan du få låna mina leksakej!" När man hör sånt är det svårt att hålla sig för skratt... men han är omtänksam min son!

FMK.
Nåväl. Vi gick på pomenad. Till grillplatsen. Ca 12 meter från vårt uterum, om man tar den korta, direkta vägen. Vi tog den långa och tjänade direkt en promenad på ca 5 minuter - alltså helt lagom mycket för att de små kortarkottarna skulle vara nöjda att sätta sig på varsin stubbe och snaska i sig varsin torr Polarbrödsmacka med smör. Jag fick också en. Med kaffe ur termos.
Sen lite enkel lek och sen hemfärd. Den långa vägen, fast åt andra hållet. Ibland slås jag av att jag inte är så dum som jag ser ut...

Lunch. Gick bra idag också med korv och makaroner till de minsta. Vi större grabbar avnjöt en divinifierad pastasås med kassler tillsammans med en fd kollega från Åkerblads! Tänk att han, mannenmytenlegenden M. Wigert tog sig ända från Leksand till lilla Kavelmora!! Vilken bedrift - det är ju enormt avsides när man bor i Leksand. All cred till dig M.W. - det var en fin dag du bjöd på.
FörEMK och postlunchkaffe. Med Elsies bullar ur frysen, kryddade med lite hallon som sonen smög ut och plockade åt oss.

EMK. Detta avnjöts i stan, hos Kransmännen. En inhängnad gård är bättre än en öppen gård, som vi småbarnsföräldrar brukar säga. Hellre en trasig paj än ingen, som vi gottegrisar brukar säga. Hellre en trevlig eftermiddag än en tråkig, som vi brukar säga så ofta vi kan.

Middag. Spagetti och köttfärssås - och vips inser jag att jag ätit samma sak hela dagen! Nästan varje dag! Och inte undra på att jag ser ut som jag gör... Men gott och trevligt - (bara något högljutt pga VERSALpratande tvillingar) - var det.

Kvällsfika. Räknas muffins i reklampausen till CSI?

Inte undra på att jag är trött.

2 kommentarer:

  1. Helt underbar beskrivning av eran måndag - kändes nästan som att man var med! /B

    SvaraRadera
  2. Du är alltid välkommen live också! Nästa måndag blir nog kanske snarlik...

    SvaraRadera