onsdag 10 augusti 2011

Dagens Caféskola. Bland annat om hur saker och ting kan ta slut.

En regnig dag är i min bransch en bra dag. Fler tycker det är trist att ligga och sola utan sol och tänker att de kanske skulle passa på att gå och handla kläder och kanske passa på att köpa lite fika samtidigt.

Gott så.

Det finns få fik som säljer förköpsbiljetter. Man tar det man får. Det är som en gissningslek, det här med att förutspå hur många människor som ska komma och köpa fika av en. Det är mitt jobb.
Kundens jobb är att köpa fikat som finns. Om det är något som de gillar.

Nu till ett kanske helt omvälvande kungörande - saker och ting i montern kan ta slut. Särskilt om det är så att det har varit mycket folk på besök. Ibland så går det inte att, som Barista, förbereda mer än vad man hinner innan portarna öppnas - och kanske innebär det att ekvationen kunder+mackor-tid inte går ihop sig.

(Det är sällan Baristan gör för lite fika med flit.)

Nu finns det lite olika sätt som kunden kan lösa situationen med, och samtidigt lite olika sätt som Baristan kan hantera situationen på.
Ett dåligt sätt som kunden kan använda sig av är att bli jättesur när det saknas grejer i montern. Baristan förstår självklart att kunden är besviken, och kan förstå att det verkar märkligt att saker och ting har tagit slut snett efter lunch - men han eller hon gör det ju som sagt inte med flit. Och sällan är Baristan så pass duktig att han eller hon kan trolla med knäna. Jättesällan.
Det är extra onödigt när kunden blir jättesur för att det saknas en sak när det finns andra alternativ. Det är i ett sådant fall väldigt stor sannolikhet att kunden lyckas, på ett mirakulöst sätt, sopa bort all energi och entusiasm som Baristan har lyckats samla ihop under den förmodade tidigare kundanströmningen. Men det är väl kul att vara bra på nåt?

Det Baristan kan göra i sådana här situationer är väl mest att ha färska skämt på lager alternativt gå ut i disken och diska lite oömtåliga plastgrejer. Eller platta till kartonger. Eller skriva om det på Internet.

Så sammanfattningsvis på den här delen av lektionen: KOM IHÅG ATT DET ÄR BRA ATT HA EN TREVLIG ATTITYD NÄR DU GÅR PÅ FIK.

Imorgon hoppas vi alltså på regn igen och att NÅGON (som behöver det) har läst den här Caféskolan.

2 kommentarer:

  1. Bra där. Jag tycker man ska ha en trevlig attityd oavsett om det är en barista, klädesförsäljare eller bolagsslaktare som man har kontakt med. Även om det tagit slut på en viss macka, t-shirt eller om det saknas någon som kan teckna under ett avtal (jösses vad formellt det här blev då). Det blir helt enkelt trevligare så.

    SvaraRadera
  2. Nigge - Eller hur? Du har så rätt så du borde ha en egen blogg eller så! Det vore så mycket trevligare då. Internet. Det internetet.
    Men jag är glad att vi hjälps åt med trevlighetsspridandet - det är det vi KAN göra. Och streta på. Tills de fattar, de som ska signera avtal. För att köpa en macka.

    SvaraRadera