torsdag 31 mars 2011

Dagens gästbloggsinlägg. Om ordstäv.

Kavelmora Ink har begåvats av ännu ett gästbloggsinlägg!
Aspeboda Sockens vassaste tangentbord har komponerat ihop nedanstående - och you are in for a treat! Läs detta, skriv ut det, sätt upp det på väggen - det ska jag göra.

Tack till Nigge.
/FT

***


I min grannby finns en tankesmedja. Jag tänker lite som så att det vore bra om jag kunde bidra med lite bränsle till tankarna som uppenbarligen fullkomligt flödar över hos Kavelmoras okrönte bloggkung. Här i grannbyns grannby funderar jag ohälsosamt mycket över alla dessa allt för lättvindigt använda ordstäv/talesätt/ordspråk/truismer med klyschiga förtecken av sällan skådat slag. Redan avhandlade på annan plats är bland annat "Det tar sig, sa mordbrännarn", "Det första man blir blind på är ögonen" och "Det jämnar ut sig sa han/hon som sket i sadeln". Om du som läser det här regelbundet använder dig av något av ovanstående uttryck vore jag ytterst tacksam om du omedelbart kan glädja din närmaste omgivning genom att sluta med det. Dylika putslustigheter gör sig bäst i konversationer mellan medelålders människor på 70-talet och tidigare. Innan du som läst ända hit slutar läsa med argumentet att det var en gnällig grannbybo, vänligen följ med på resan och kolla in några andra ordstäv/talesätt/ordspråk/truismer vars inblandning i dagligt tal borde vara behäftade med minst två år på kåken för förövaren:


"När man talar om trollen så står de i farstun". Allvarligt, nu tar vi en power break och tänker efter lite här.
1. Hand upp alla som sett ett troll på senaste tiden.
2. Hojta gärna om du har som rutin att tala om trollen.
3. Farstu. Har du en sån hemma? Om ja, refererar du ofta till den som farstu?
4. Om du svarat ja på någon av ovanstående punkter, uppsök omedelbart läkarhjälp.

"Nu gäller det att hålla tungan i rätt mun"
Den här var faktiskt rolig första gången jag hörde den. 1995. Nu är den INTE kul. Hur ofta hamnar din tunga i fel mun? Om den gör det kan det vara i sin ordning att slå dig i slang med någon som pratar om troll och göra sällskap till doktorn, för det kommer att behövas om du ska envisas med att springa runt med DIN tunga i FEL mun.

"Hellre en rövare i poolen än en polare i röven"
Förutom de faktum att den här harangen är fullständigt oanvändbar och inte så lite icke politiskt korrekt så är den förstås helt och fullt ologisk. Om jag finge leda följande i bevis (eller snarare fri och flummig spekulation):
A. Rövaryrket är inte vad det en gång varit. Vilken rövare vid sina sinnens fulla bruka överger sitt rövarstråt för att slentrianmässigt slänga sig i första bästa pool? Fullständigt förkastligt beteende om man frågar mig.
B. Om man nu överväger den senare delen av lustifikationen ovan, skulle det vara bättre om det var rövaren som befann sig i denna position? Det hade ju helt klart varit bättre om polaren befunnit sig i poolen, men ger det per automatik för handen att det omvända förhållandet måste råda i frågan om rövaren och röven?
C. Om du hade en pool, vad är oddsen för att det en dag dyker upp (eller bara dyker för den delen, pun intended) en rövare i densamma? Det verkar ju grundligt osannolikt. Det vet väl alla att rövare skyr vatten som pesten (jmfr sjörövare som är bra mycket mer familjära med det flytande elementet).

"Som picken i Greta"
Den här hörde jag på radion imorse för första gången. Så mycket har jag förstått att det är en slags modern variant på "passa som hand i handske". Vad jag inte förstår är varför stackars Greta ska behöva klä skott för ett sånt utomordentligt fånigt och nedsättande uttryck. Vem kom på det här? Bully of the year? Jag skulle kunna gräva ner mig själv för mindre.

Är det så att jag är orättvist hård mot ordstäv/talesätt/ordspråk/truismer här? Må hända, men jag tycker nog att de fyra första raderna om hur man kan använda ordspråk på livet.se ger mig vatten på min ordstävskvarn:
Njut den som aftonens dessert, en liten tugga visdom per kväll och du sover som en kung.

Rapport, uppsats, brevväxling eller anställningsintervju? Inga problem, här finns ordspråk för alla tillfällen.

Börja dagen med en skvätt visdom, så har du något att tänka på medan dagen flyger sin väg.

Man blir glad av ordspråk!

Vi kan väl nöja oss med att konstatera att den sidan inte är skriven för mig. Och slutligen kan vi kanske komma överens om att:
* Ska du avnjuta en dessert om aftonen, prova gärna något annat än ett ordspråk.
* Blanda inte ihop ordspråk med visdom
* Anställningsintervju? Vad du än gör, öppna inte med "Förlorar man ett jobb, står det en tusen åter".
* Sa jag att du i det längsta bör undvika att blanda ihop ordspråk med visdom? Börja gärna dagen med lite visdom, men avstå gärna att fyra av ett ordspråk så är chanserna skyhögt mycket större att du lyckas sprida din vishet.
* Om du blir glad av ordspråk så är du och jag väldig olika. Men det gör inget! För att citera Carl Hammarén: "Alla har vi våra fördomar. De sitter bara på lite olika ställen."

3 kommentarer:

  1. Briljant! Jag gillar iofs ordspråk men de ovanstående är mest Ove-iga och borde därför gå bort. Det där med Greta är nytt för mig, och tvi vale så fult sagt!

    Vill bara förtydliga att om du efter att ha läst ovanstående känner ett behov av att söka vård: kom INTE till mig!

    SvaraRadera
  2. Ja, usch och fy för Greta-grejen!

    Vad hände mig vid förmiddagsfikat då tro? Jo, en av mina kollegors tvååriga avkomma hade vaknat under natten, sprungit in till mamma och i uppbragt tillstånd berättat om förekomsten av troll på hans rum!! Vad är oddsen för det? Kanske är jag helt fel ute? Läskigt...

    SvaraRadera
  3. Jag använder många ordspråk märker jag... men så jobbar jag ju med efterrätter lite hela dagarna. Eller var det så du menade, Nigge?

    SvaraRadera