söndag 18 maj 2014

Blogg 100. Del LXXX. Tålamod

I fredags gick jag för att förlänga mitt abonnemang och kanske köpa en ny telefon.
Det stod en kvinna framme hos den trevlige säljaren och jag kollade runt i butiken lite. Kvinnan tog sin tid på sig och säljaren som var extremt serviceinriktad hade full fokus på sin kund. Föredömligt. Jag hade inte bråttom.
Efter en stund ringde min bror och jag hann avklara ett samtal med honom medan kvinnan stod kvar hos säljaren. Förnöjt väntade jag - det hade säkert gått en kvart.
Till slut fick jag komma fram till säljaren med mitt ärende. Samtidigt kom en annan säljare fram bakom disken och fler kunder fyllde butiken. Solen sken ute och det var varmt. Jag hade lagt min jacka på en bänk.
Den andre säljaren var lite ovan, så min säljare - butikschefen - fick äran att hjälpa sin kollega, på min bekostnad. Flera gånger fick jag beröm för mitt tålamod, och självklart svarade jag "äsch då, det är ingen fara.." trots att jag egentligen började få bråttom.

Idag var jag ledig. Vilodagen. Inga åtaganden eller plikter, annat än att jag skulle jobba som pappa. Det uppdraget gick i stöpet ganska tidigt - hann inte ens koka mitt kaffe innan jag hade hunnit tappa tålamodet första gången. Och det var inte heller sista gången idag.

Jag vet att jag är en bra pappa för mina barn, men likafullt blir jag extremt frustrerad på mig själv när jag fokuserar så fel. Det är ju inte telefonförsäljaren som ska ha mitt utomordentliga tålamod, det är ju min familj som ska ha det. 
Varför är det såhär och hur kan jag fokusera om?

Om ingen av er har nåt svar får väl googla googla själv eller ladda ner nån tålamodsapp på min nya telefon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar