måndag 15 mars 2010

There is no such thing as a free lunch

Igår kväll såg jag på fotboll och var lite lagom seg. Då ringde mobilen och jag kände inte igen numret, men jag svarade såklart.
-Hej, det är ... (hon gjorde stort intryck på mig, kommer inte ens ihåg namnet) och jag ringer från ... (kommer inte ihåg det heller) och jag undrar om du har tid ett par minuter?

Tja, vi satt ju inte och åt och eftersom jag är tränad i multitasking numer så svarade jag:
-Ja, det går väl bra.

Sen började en intervju, där jag mest svarade nej. Ända tills frågan om vi hade blöjbarn hemma - då var jag ju tvungen att svara ja, man vill ju inte ljuga en okänd rakt upp i örat!

Nu började det bli lite mystiskt, men samtidigt lite spännande. Hon undrade hur stora våra barn var, vilka blöjmärken vi använder till dem, om de var knubbiga eller smala, hur mycket de vägde och sen frågade hon även om födelsedag på barnen. Det är alltid lika roligt att säga samma datum, för de flesta blir lite ställda. Det gillar jag.
Hursomhelst så uppgav jag både deras födelsedatum och även mitt eget - varför vet jag egentligen inte? Hoppas jag att de kanske ska skicka en fin present när jag fyller år? Troligt...

Sen undrade hon om vi var intresserade av att få testköra en helt ny blöja under två veckor, och jag tänkte direkt - här kommer våran free lunch! Att slippa köpa blöjor i två veckor gör ju ändå ett par kronor, och det är ju aldrig fel.
Jag accepterade och fick veta hur det kommer gå till. Det blir säkert bra, men jag har ändå en gnagande fundering var haken är?
När jag var utbytesstudent i Eureka så talade mina lärare Mr Chrichton, Mr Skoglund och ... (ja, vad hette han nu igen, han som gillade anklar? Jaja, det spelar ingen roll..) om att det inte finns något som heter gratis lunch, för det är alltid någon som betalar i slutändan. Och jag undrar vad det här blöjföretaget egentligen önskar sig för motprestation... det blir spännande att se! Om ni vill så kan jag ju berätta sen!

På tal om lunch, vad har du för favoritlunch? Min är nog stekt ägg, falukorv och majs. Men idag blir det spagetti och pastasås med bara lite bacon i. Gott.

Nu ska jag boka biljetter till innebandyn ikväll. Och beställa en ny telefon. Som är gratis...

2 kommentarer:

  1. Är du och läser den hår gamla skåpmaten också?! (Fast det var ett bra inlägg tycker jag.)

    Ja, vad hände sen? Vi fick blöjorna och sen var motprestationen att vi skulle fylla i ett protokoll hur varje blöja hade funkat och det var bara lite jobbigt.
    Men två veckors "gratis" blöjor fick det vara värt och jag har inte märkt av några andra hakar. Men de kanske kommer…

    SvaraRadera