måndag 27 september 2010

Minnesgåvor

Det är lite märkligt tycker jag att det alltid finns massor att skriva om när klockan är 23.50 och jag äntligen har kommit i säng, men väldigt lite att skriva om när klockan är nu. Märkligt.

Min fina husfru skrev igår om Leod's pre-birthday kalas och jag började tänka lite på det här med minnen.
När jag fyllde fyra år bodde jag i Tanzania med mina föräldrar och syskon (som iofs gick på internatskola och bodde borta hela tiden). Folk brukar fråga mig om jag minns något från den tiden, för av någon anlednings så verkar det lite fascinerande att vi bodde utomlands när jag var liten, och jag har lite av ett standardsvar. Såhär brukar jag svara:
"Tja, jag tror att jag minns vissa bitar. Om inte så har jag många berättade minnen."
Jag är så nöjd med det uttrycket, "berättade minnen", för det är så beskrivande. Pappa filmade timtals med sin 8 mm's kamera (jag är osäker på exakt vilken typ av kamera det var, men visst verkade det trovärdigt? det var ingen videokamera iaf..) och vi har metervis med kort från åren i T-nia - och alla de filmerna och korten har gjort att jag har en ganska bra bild av hur vi hade det, även om jag är osäker om jag minns det på riktigt eller inte.

1982 fyllde jag 4 år. Det är 28 år sedan, alltså kanske tom längre sedan än du föddes?

Leonard fyller 4 år på fredag. Undra vad han kommer minnas från sin fyraårsdag? Husfrun frågade honom vad som var roligast med hans kalas igår och svaret var: "Att få pjesentej. Pälplattojna."

Jag fick Toy och tuschpennor. Det tyckte jag var roligast.

2 kommentarer:

  1. Härligt att pärlplattan gick hem!

    Apropå minnen så vet jag iaf en som ev. kommer att minnas efterfesten till Leonards 4-årskalas med både fasa och glädje. Fasa över att hennes mor höll i henne för hårt när doktorn stoppade en tång i näsan, och glädje över att hon fick en bok om Långa Farbrorn när det var över... Fast mest är det nog jag som kommer att minnas och berätta?

    Tack för i söndags! Kram../ M

    SvaraRadera
  2. Berättade minnen is da shit! Och en rolig detalj är att vi inte hunnit öppna pärlplattspaketet än...
    Tack för att ni kom!

    SvaraRadera