torsdag 23 september 2010

Tattoo och mode, i ett inlägg!

Hej igen.
Jag har jobbat idag också. Det kom några kunder, vilket är bra.

Det var ju val häromdagen och många förfasades att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Det gör och gjorde jag med, men jag tänkte skriva lite om lite roliga (eller inte) saker om det här. Man får ju säga vad man vill, eller hur?

Idag var det alltså lite kunder i butiken. Jag borde väl bli van numer med killar som har ansiktena tatuerade eftersom de tydligen gillar Sågmyra, men likfullt hajade jag till när en kille med bläck i hela fejan kom fram och skulle köpa en baguette. Han var ganska trevlig, han kom faktiskt tillbaka och köpte en baguette till!
Jag insåg då att han var där med sina kompisar. Jag vet inte om de var ute på permission, men många av dem uppfyllde fördomarna om busar och banditer på väldigt många punkter.
Det är tråkigt med fördomar, och jag försöker verkligen att inte döma någon på förhand, men det är så svårt. Jag försökte idag.

Men vad säger man när man frågar killarna i kön om de gjort några bra köp uppe i butiken och de svarar: "Ja, det blev ju en del Fred Perry" (ref Olof Lundhs twitterfråga om Fred Perrys "produktplacering" på SD's valvaka) eller när en av killarna med enormt kortklippt frisyr beställer en "Kaffe Blatte" med ett leende på läpparna, som om han sagt något roligt. (Iofs var det ju klart att han inte kunde beställa en svart kopp kaffe, men ändå...)

Hur ska man göra då egentligen?

Jag tänker bara på att det är läskigt att rasister kommer få komma in i vår riksdag för att vara med och bestämma, men vi får ju tycka som vi vill - eller hur?
Det finns ju visa män som tycker att vi ska avskaffa demokratin och införa diktatur med Johan Glans som diktator, och jag kan köpa det som ett bra förslag.

Men tills dess så får vi väl ändå förstå att smarta personer inser det komiska i det här och så väntar vi fyra år tills vi kan göra om och göra rätt. (Kolla lite extra på vilka frågor SD kommer fokusera på, runt tid 2.20 in i filmen.)

Och jag tycker inte det är snyggt med ansiktstatueringar. På nån. Någonsin. Men de som har det kan vara trevliga ändå, oavsett deras åsikter. Kom ihåg det.
Och jag kommer inte kasta nån sten i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar