måndag 20 juni 2011

Dagens Återvinningsskola.

Mitt värsta ställe är tippen.
Återvinningsstationen om man ska vara pk. Men i min värld heter det tippen.

Jag är inte där så ofta, för jag gillar inte att åka dit.
Varför? kanske du frågar dig.

Jo, det kan jag berätta för dig om du vill det eller inte.
Först och främst har vi alltid packat en hel släpvagn med skräp innan vi ska åka dit. Det får plats med ungefär en miljon saker på en släpvagn, om du inte visste det.
Vi brukar försöka sortera lite lagom, men det blir ändå så i slutändan att allt hamnar i samma kasse, och då är det jättesvårt att bara hiva ut allt i containrarna på tippen. (ÅVC för pk.) Detta faktum gör att man blir lite onödigt mycket stressad innan man ens har åkt iväg, och det är ingen bra uppladdning.
Sen när man väl kommer fram till tippen så är man ju aldrig själv. Eller ensam, vilket ord jag nu ska använda.

Hursomhelst.

Det är en massa andra människor där och fullt med folk är det också. Var ska man ställa bilen? Har man packat släpet så att glasburkarna är lättåtkomliga eller kommer man behöva köra flera varv? Är det ledigt i mitten så att man behöver gå så få gånger som möjligt till de olika containrarna?

Jaja. Nån plats brukar man ju alltid få och så börjar irrandet bland de olika containrarna. Man vill ju inte lägga i fel.
Det står skyltar på de olika containrarna, med vad som ska läggas i. Det är bilder på typ fyra grejer per container, men hur ofta har man en pulka att kasta? Eller en soffa? Eller ett videoband? Allt annat då, var kastar man det?
Jag vet, jag är inte alltid den vassaste kniven i lådan osv med mera, men jag vill heller inte göra fel.

Då är det ju tur att det finns personal att fråga!
Eller?

De sitter inne i sitt lilla hus, bakom disken och jag blir alltid lika nervös för att möta deras blick. De känns så allsmäktiga och jag är konstant rädd att de ska dräpa mig med sina blickar om jag kastar fel skräp i fel container.
Men jag tar mod till mig. Och frågar om var jag ska kasta mitt ... skräp.
I åtta fall av tio, eller kanske fler, så får jag svaret "brännbart".
Varför kan de inte ha en jättestor sån container då?

Eller ännu bättre - och här kommer ett konkret tips till alla återvinnare:
Våga känna att du kan ge lite service till oss rädda skräpkastare! Det gör inte ont att gå ut i solskenet och fråga hur läget är och om jag behöver hjälp med mitt skräp.
Om ni vill ha hjälp från en billig konsult är det bara att maila mig på rektor@kavelmoraink.nu
Jag är alltid redo! (Eller ja, kanske inte när vi lägger barnen och gärna inte mitt i maten, men annars.)

Det skulle göra susen.
Om inte det känns som ett alternativ, ta bort alla onödiga containrar och låt mig kasta allt i brännbart.

För jag vill trivas hos Er.

4 kommentarer:

  1. Jag var på tippen helt själv en gång för 6 år sen. Med svärfars finlandsfärja till fordon och den egna farns enorma släp. All aktivitet avstannade, för precis varenda gubbtjyvar som var där för att slänga ngt ställde sig och glodde. Ogenerat. Jag borde kört över dem allihop. Men det hann jag inte, hade så himla mkt skräp. Dock hatar jag tippen sen dess. Kan tyckas taskigt då tippen ju inte kan rå för att det finns så många gubbtjyvar, men sån är jag...

    SvaraRadera
  2. Jag träffade din far och hans enorma släp på byggmax igår! Det var trevligt. Dit åker jag gärna igen, men tippen lär det dröja innan jag åker till igen.
    När jag ska dit ringer jag dig så kan vi köra över gubbtjyvarna tillsammans, okej?

    SvaraRadera
  3. Du får hänga med mig till tippen nästa gång. Jag var där idag med fullmatat släp och halvfull skuff (grymt ord!). Det brukar alltid vara någon ur personalen som hovrar bland alla som är där och jag brukar fråga och få de svar jag vill ha (dvs vilken container jag ska kasta skräpet i).

    Ju fler gånger man åker dit, desto lättare blir det att planera packningen på släpet. Vi kan ha återvinningsskola if you fancy? Mina svåraste:

    1. Var slänger man tavlor?
    2. Grejer med trä, plast och metall. Hur ska man veta?
    3. Barnböcker i tyg med elektronik i. Vansinnigt komplicerat!

    Ska vi boka en date till nästa tippfärd?

    SvaraRadera
  4. Ja! Nigge, du är ju briljant! Klart jag vill gå återvinningsskola och klart jag vill åka till tippen på date! Vi pratar vidare om det på fredag, aa-jt?

    SvaraRadera