söndag 26 juni 2011

Drömma går ju

Natten som gick sov jag som en kratta.
Vaknade runt tresnåret och kunde inte somna om. Ni vet, när man är klarvaken och inte ens har nåt grus i ögonen - så kändes det.
Jag trodde aldrig jag skulle somna om, men tydligen gjorde jag det.

För jag började drömma.

Jag drömde att jag skulle parkera på Götgatsbacken i Stockholm med vår Chrysler Grand Voyager. Det snöade och jag skulle äta lunch med Modedoktorn och nån till. Enda kruxet var att det inte fanns en enda parkeringsplats där i snömoddet så jag fick cirkulera runt Slussen och Burger King som ligger där (!) tills jag hittade en liten plats där jag kunde fickparkera bussen. Vi började äta inne i bussen men blev snart avbrutna när en "lapplisa" kom och störde.
Så jag körde därifrån. Och fann på råd.
Jag backade in bussen i en hiss, och där fick jag stå i fred tills jag vaknade.

Det är lite sjukt det här med drömmar. Vill ni läsa om en till?

Jag somnade om.
Och hamnade i en slags sjö full med krokodiler och andra livsfarliga vattendjur. Det var en så kallad mardröm, så jag valde att vakna.

Och så låg jag vaken ett tag.
Men det var mycket kvar av dagen, till exempel åkte vi till mina svärföräldrar för lunch. På vägen dit så såg vi något långt, smalt och svart som låg mitt på vägen. Jag trodde det var ett bälte eller en slang, så jag blev lite förvånad när jag kollade i backspegeln och såg att slangbältet slingrade av vägen.

Vips var jag tillbaka i min värsta mardröm.
Jag hade den när jag var kanske 10. Jag sov i hallen på övervåningen på vårt hus på Linnévägen. Det kan ha varit runt jul.
Jag var i djungeln. Lianer, blommor i kulörer jag inte trodde fanns, snår och buskar var det vartän jag såg. Minns inte vart jag var på väg, men helt plötsligt högg det till i handen!
EN ORM!
Halvmeter lång, streckig och giftig.
Jag gav upp. La mig ner och väntade på att döden dö.

Men så fick jag en snilleblixt! Ormen hade ju bara bitit tag med överkäkständerna (för alla vet väl att ormar har tänder i underkäken också, eller hur?) och så länge som inte nederkäkständerna hade sammanlänkats med överkäkständerna kunde inte giftet utsöndras.
Jag ställde mig upp och skakade av mig ormen som slingrade iväg.

Och jag vaknade med rädsla.
Mardrömmar är mitt värsta.

Men att vakna från dem är mitt bästa.

3 kommentarer:

  1. Åh vad jag gillar att äta lunch i Götgatsbacken! Gillar även lösningen med hissen. Var det Katarinahissen? Åt vi måhända på Gondolen? Det BORDE vi göra!

    SvaraRadera
  2. Nja, det var inte katarinahissen och tyvärr åts inte lunchen på gondolen utan I chryslern. Fast vi borde äta på Gondolen - det har du rätt i!

    SvaraRadera
  3. Oh well. Lunch i bilen är ju också smart, i det att man slipper vänta på bord...

    SvaraRadera