onsdag 30 juni 2010

Blod, svett och tårar.

Vill varna känsliga läsare.

Rubrikerna på mina inlägg skrivs ibland innan jag börjar skriva, ibland efter jag skrivit klart. Ibland är hela rubriken relevant för texten, ibland inte.
Idag så är det en tredjedel av rubriken som jag kommer fokusera på.

Svett.

Det som är härligt med svett är att man vet att man gjort något när man svettas. Antingen så har man spelat fotboll, innebandy eller sporternas sport - brännboll, eller så har man gjort något annat. Man kan ha legat och solat och blivit svettig av det, eller så har man gjort något annat. Man kan ha jobbat som en liten gnu, och det har jag och mina kollegor gjort idag.
Ni vet när det läggs som en klibbig film under t-shirten och jeansen inte flyter fram lika bra över knäna utan liksom fastnar till så att det blir lite svårare att gå snabbt, så känns det idag.
Det är både en skön känsla men också en lite obehaglig.
En skön känsla är när man får ställa sig i duschen och hela den här filmen av klibbig svett som täcker armar, ben och rygg, får rinna av ner i avloppet - det är gudomligt!

Idag har det regnat här i Dalom. Flera gånger och mycket varje gång.
Vi har haft ganska varmt ett par dagar och värmen har lagt sig som en klibbig film på livet. Ni vet när man går ut för att få frisk luft och bara möts av en kompakt vägg av värme, så har det varit. Gräspollenet har fått fäste i alla allergiska ögon, bara för att den här filmen av värme och jordlig svett funkar som ett flugpapper för pollen och gör att det inte får flyga fritt och långt bort.
Men idag fick jorden sin dusch som tvättade bort svettfilmen.
Nu kliar inte ögonen lika mycket, och jeansen flyter smidigt över knäna oavsett vilken hastighet man vill gå i.

Jag har ännu inte tagit den här underbara duschen, men det står inte på. Ju längre man väntar, desto skönare blir det när man väl tar den. Kanske är det lite som att rykta en häst som har varit ute och travat över ängarna, ni vet när man tar ryktprylen och borsten och bara tvättar bort all svett? Det är i alla fall det jag ser framför mig nu när jag lägger ner tangentbordet och gör denna underbara handling, ställer mig under duschmunstycket och vrider på.

Och duschar i dricksvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar