måndag 28 juni 2010

Bra talang

Händer det inget i Kavelmora när inte snickaren är där? Det uppdateras ju inget ordentligt på den här internetsidan?!

Nej, det må så vara. När snickarn inte är här så dansar inte direkt nån på bordet, om man säger som så. Det står liksom stilla och kameran får vila. Tangenterna dammar igen på laptopen och Internet segar ihop totalt eftersom det inte får lufta sina vingar ordentligt.

Finns det inget roligt att skriva om ändå?

Nej.

Eller...?

Nej. Men vi gör det väl ändå.

Dagens lektion: Lär er räkna. Det är nog den viktigaste talangen som finns. Eller bli bra på att sjunga, eller spela fotboll, eller lär er spika, eller skaffa nån annan bra talang som kan hjälpa er i livet.
Om ni inte skaffar nån talang så där nu på kvällskvisten, lär er räkna. Då klarar ni er långt.

Varför är det så att vissa egenskaper är bättre än andra? Varför är det mer värdefullt att kunna räkna hellre än stava? Jag tycker det är lite orättvist - eftersom jag inte kan räkna men är rätt vass på att stava.
Varför ska det vara så?

Jag är inte ute med håven för att få en massa klappar på axeln och "men-du-är-ju-så-duktig-kommentarer" utan jag vill bara veta varför vissa talanger eller gåvor är mer värdefulla än andra - för så är det!

Självklart är vi alla lika mycket värda och viktiga på alla sätt och vis, men ändå. Varför funderar jag så mycket på det här? Börja lär mig att räkna i stället - det ska väl inte vara så svårt?

En sak som är riktigt svår att lära sig däremot är vilken ingredienser som husfrun alltid vill byta på alla pizzor hon ska köpa. Är det champinjonerna som ska bort och ananasen dit, eller är det vice versa? Eller var det räkorna? Och sen är det alltid jag som ska ringa och beställa och den stackars pizzabagaren får aldrig säga sin replik (15 menuter en kvarrt) eftersom jag måste springa runt i huset och dubbelkolla med henne hela tiden.

En sak som jag kan bra däremot är klockan. Eller bra och bra, jag kan den hjälpligt. Jag kan se att den är mycket, och det är inte bra. Kaffet kokar ju inte sig självt imorgon, om man säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar