tisdag 1 juni 2010

Tak så mycket!

Detta inläggs skrivs via dator. Om ni var intresserade vill säga.

Vad ska det handla om idag då? Mode, mobiler, kaffe, husbygge, humor, grillning eller tatueringar?
Jag tror vi börjar med tatueringar.

Igår hade jag en kund. Alltså en av många. Den mannen hade tatueringar över (gissar jag) hela sin kropp! Han hade tatuerat sitt ansikte och huvud, och jag visste inte riktigt var jag skulle titta utan att det skulle verka konstigt.
Om jag tittade rakt på honom kanske han trodde att jag stirrade på honom.
Om jag inte tittade på honom hade jag ju varit ganska otrevlig och så kanske han hade trott att jag inte respekterade honom.

Så vad gjorde jag?

Jo, jag blandade och gav. Tittade lite på honom och så tittade jag lite runtomkring också så att det inte blev så awkward stämning där bakom cafédisken. Han var stor också och hade lätt kunnat bunta ihop mig och stoppa in mig i espressomaskinen om han velat - och om jag kollat på fel sätt...

Undra vad hans mamma sa till honom när han visade sin första tatuering? Min mamma sa i alla fall: "Men Fredrik, du kunde väl ha väntat tills jag dött!"

Jag tycker det är fränt med tatueringar. Sådär. Nu har jag sagt det. Men jag tror inte jag kommer tatuera ansiktet - än på ett tag. Mamma skulle nog bli besviken, tror ni inte?

Grillning då? Ska vi inte skriva lite om det? Jo, det gör jag.
Fick en bok av Hemtjänsten häromdagen. Per Morbergs bok om grillning - och den är grym! Jag är så laddad för att använda den hädanefter, eller så kanske jag fortsätter med mina säkra kort. Kafferubbad Älgstek, Colamarinerad gris, Formplattade hamburgare eller lite härliga kycklingfiléer med rätt innertemperatur - låter det inte som något?

Vad är din grillfavorit? Skriv i kommentarsfältet så kanske jag sammanställer en egen grillkokbok med vänners grilltips. Ja, så ska den heta: "Vänners grilltips". Om man kommer med i boken så får man rabatt när man köper den, det lovar jag!

Husbygge då? Jo, nu är halva taket på plats. Snart är det klart tror jag! Vår eminente snickare A. Blomid gör ju ett så fantastiskt arbete så man baxnar nästan varje gång man kommer hem. Han har även deklarerat att det bör hållas taklagsfest nu när takstolarna är på plats och att det då ska serveras brännvin - så om ni ser mig på systemet så är det därför. Välkomna!

Lite humor på slutet. Det här är humor för mig, vare sig man är på jobbet eller hemma. Jag brukar skämta på båda ställena, bara så ni vet. (Mitt favoritavsnitt är när han snyter sig.)(Sånt tycker jag är roligt.)

Imorgon kanske det handlar om nåt annat här på Kavelmora Ink. Det vet man aldrig! Men välkomna tillbaka. Och tack för besöket - med eller utan tatueringar.

14 kommentarer:

  1. Va? Har du en tatuering? Vad för nåt?

    SvaraRadera
  2. Har inte alla det?
    Äsch, det är bara en liten hand på insidan av min handled. Ganska exakt bilden som är uppe till höger här ovanför - alltså samma som jag slänger omkring mig när jag vill bjuda in kompisar hit från FB. Alltså samma bild som Sanny Sandoval i P.O.D hade i videon till "Alive", låten som jag önskade när jag var med i Morgonpasset i P3.
    Den, du vet. Liten. Men naggande God!

    SvaraRadera
  3. Fredrik, din frestare. Nu skrev du mode först av alla saker, så att jag började blinka av lycka. Men vad hände?

    Dina grillade kycklingfiléer är så sjukt fina! Faktiskt ngt jag brukar berätta om för slumpmässigt utvalt folk. Mums.

    SvaraRadera
  4. Kära Modedoktorn,
    Förlåt mig, det var inte meningen. Jag ska inte göra så igen, jag lovar!
    Sen på tal om kyckling - look who is writing om mat egentligen - det är ju du som borde omnämnas casually i matlagningssammanhang! Tonfisken du bjöd på härom sommaren - den var to die for! Kanske lite dyr, men som Morberg säger: Råvaran, råvaran, råvaran! Jag tycker vi styr upp en grillfest snart, vad sägs? Vi kan prata mode då…

    SvaraRadera
  5. Matochmodedoktorn3 juni 2010 kl. 13:17

    Underbart fin idé! Mat och mode går hand i hand, ty de finaste av kläder är ju ändå helt bortkastade om man itne fyller ut dem lagom mkt?
    Mina favoriter på grillen just nu: revbensspjäll, lamm och det mesta som havet bjuder på.
    Nästa helg?
    Kram../ M

    SvaraRadera
  6. Min mor blev inte helglad heller....men vad kan man vänta sig:) Har ju ändå varit myndig i snart 20 år....
    /Fru Nyman

    SvaraRadera
  7. Jaha, där ser man!

    Själv vill jag tatuera in sista måltiden på någon av underarmarna. Men jag vågar inte...mamma kommer att bli jättearg ju!

    SvaraRadera
  8. Kära Matochmodedoktorn,
    Revbensspjäll är ju lite roligt! Ikväll hade jag en vegetarian på besök och då grillade jag lax. Han hade gett förslag på pepparrot och turkisk youghurt men jag glömde pepparroten när jag var på affären - och tog tacosås. Han tyckte det var gott.
    Vi kollar om nästa helg tycker jag. Hörs!

    SvaraRadera
  9. Kära Fru Nyman och Kära S,
    Vad är det med mammor och tatueringar? Fast du borde väl kunna sätta dig in i det Fru Nyman, eftersom du är både mamma och tatuerad?

    S, jag tycker det låter tufft med sista måltiden på underarmen. Men man ska respektera sin fader och sin moder du vet...

    ...även om man har varit myndig ett tag...

    SvaraRadera
  10. Jag har verkligen tittat på den tatueringen länge nu. Och suktat. Och tänkt. Den går liksom inte att dölja heller... (http://www.religioustattoos.net/Images/Last_Supper/last_supper_1.jpg)

    SvaraRadera
  11. Den är svårdöljd fast ändå diskret. (Kanske inte så diskret att din mor inte skulle märka den...) Men den är cool!

    SvaraRadera
  12. Ja, dessvärre är den det.

    Åh, jag som hade glömt suget efter den där tatueringen.

    SvaraRadera
  13. När jag suktade efter min enorma tatuering så väntade jag nog 1och1halvt år innan jag gjorde den. Jag ville liksom inte rusa in i det - och det var ganska coolt att vänta. Men oxå lite jobbigt. Lycka till med beslutandet... och let me know hur det blir.

    SvaraRadera
  14. 1och1halvt år. Jag har nog väntat 1och1halvt sekel snart. (På en höft, iaf mer än det). Det kallas enorm beslutsångest. Många frågor i huvudet fram och tillbaka och hit och dit.

    Blev ju sjukt sugen igen efter ditt inlägg.

    Men det blir nog inte av, om jag inte får den i present! Och eftersom jag betvivlar att man min läser det här så blir det nog inget av det.

    Eller? Jag lovar att säga till om det blir av!

    SvaraRadera