söndag 7 november 2010

Kavelmorasöndag - korvgrillning

Jag skriver att jag gillar min fru mycket. Eftersom hon inte läser min blogg så får hon ju aldrig veta det, men driver man två bloggar så måste man väl inse fakta att hon inte hinner med den här tramsiga bloggen...

Men fördelen med att ha en så duktig skribent i familjen är ju att man kan fråga om vad man ska skriva när man inte riktigt kan komma på nåt själv. Jag verkar nämligen ha tappat bort inspirationen, och nån i byrålådan har jag aldrig egentligen haft. Då är det bra att ha en husfru som kan säga åt en vad man ska skriva!

"Vad tycker du att jag ska skriva nu, Helena?"
"Tja... du kan ju skriva om att jag.. eller vänta. Du kanske kan skriva om korvgrillning!"

Jamen dåså. Här har ni, upon request eller på order - välj själva:

Idag så hade vi en fri söndag. En vilodag. Solen sken och vi bjöds på sovmorgon. FET sovmorgon, ända till 07.40 fick jag sova! Jag vet, det är helt galet. Men sant faktiskt.

Soliga dagar i Kavelmora avnjuts bäst utomhus. Gärna vid grillplatsen, i goda vänners lag. Fick ett sms faktiskt när vi stod där ute och täljde stickor som bäst: "God fm. Hur var det med korv gillande idag.. får vi titta ut en vända?"
Jag gillar verkligen korv (även om inte alla kanske gör det). Han som skrev smset gillar att skoja med ord och även om det var oplanerat med stavningen så blev det klockrent.

Det finns mycket att skriva om korvgrillning och jag brukar gärna prata om det ämnet, eftersom det är ett ämne som är glödhett närhelst det pratas om.
Falukorv, Denniskorv, Vahettere-korvar, ja, listan kan göras lång.
Min favorit är nog ändå oslagbart Falukorven. Inte bara för att jag nu bor i Falun, utan helt enkelt för att den är så gammeldags god! Helst ska den grillas på pinne och gärna bara avnjutas med ketchup - direkt från pinnen.

Hja, så här blir det när superbloggerskan får önska. Fast ingen skugga ska falla på henne eftersom det är jag som knappat på tangenterna - så klandra inte henne nu bara!

Kanske ska jag skaffa lite inspiration och lägga det i byrålådan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar