onsdag 24 november 2010

Latte med Kurbits

Det kommer ofta in kunder med fördomar hos oss. Ibland märks de, ibland så döljer de sina fördomar bättre.
Vi har en stamkund som ALLTID köper en kaffe latte. Det är en mycket unik kund och jag är mycket glad att jag får träna på mitt lattebyggande när han kommer in och idag kom han alltså in i butiken. Med sällskap den här gången!
"Aha", tänkte jag, "nu kanske jag får bygga flera lattesar!" men jag förstod snabbt att så inte skulle bli fallet.
"Äh, sån där "kaffe blatte" vill ja' då int' ha" sa mannen som inte brukar köpa latte till mannen som brukar köpa latte.
"Nehej, slipp då", tänkte jag och fortsatte med mitt mjölkskummande.

När man skummar mjölken till en kaffe latte och börjar hälla ner den i espresson så kan det bli så att det blir ett mönster. Jag har inte riktigt förfinat den tekniken ännu, så jag vet aldrig riktigt vad som väntar när jag börjar.
Idag satsade jag på ett löv. Det blev mer som ett hjärta, fast i kurbitsstil.

Det kan vara lite känsligt det där med hjärtan.
Man vill ju inte göra det till vem som helst, för man vet inte hur det kan komma att tas emot! Jag brukar vara försiktig i vissa fall och kanske "förstöra" dem med skeden om det är till "fel" person. (Min primära målgrupp, äldre damer, får aldrig hjärtana förstörda av skeden.)
Idag så blev jag så nöjd med kurbitshjärtat att jag lät det vara kvar. Han som skulle "få" hjärtat är konstnär, och jag tänkte att han nog skulle kunna se nån form av skönhetsestetik i det.

Men han bakom i kön häpnade.
"Va, varför gör du hjärtan?" frågade han och han verkade lite fördomsfull i sitt frågande med en underton av homofobi.

Vi brukar prata ibland, vi kollegor. Vi brukar prata om kunder och stubiner och vad som kan göra oss arga.
Jag brukar inte alltid bli arg, men jag blir irriterad när folk klankar på dem som är utsatta.
Det här är ingen politisk blogg men jag vill i alla fall här ta chansen och säga att jag gillar olika. För alla är lika mycket värda. Oavsett.
Så tyckte jag inte förut, när jag var motvals. Men jag är så glad att jag har kunnat ändra på mig. Jag hoppas att han, den här kunden idag, också kan komma till insikt att alla är bra. På sitt sätt.

Och han som brukar köpa latte, han tyckte det var ett fint hjärta. Ett kurbitshjärta.

2 kommentarer:

  1. Det givna svaret måste vara "för att jag är bög. Marry me!"?

    SvaraRadera
  2. Jag var faktiskt lite sugen på att säga nåt i den stilen och så funderade jag på vad han försökte dölja...

    SvaraRadera