onsdag 5 oktober 2011

En kanske ny skola?

Dag tre på mitt nya jobb.
Dag ett och två resulterade i huvudvärk framåt kvällen pga tröttma och överstimulans av hjärna. Ja, det behövs inte så mycket, jag vet. Idag verkar jag ha botat huvudvärken med att sova en kvart på kökssoffan efter middagen. Det draget får fem kavelmoringar av fem möjliga.

Självklart har jag också funderat ganska hårt på vad vi ska ta upp här på Kavelmora Ink. Vi vill väl att det ska bli nåt bra om det ska till någon skola, eller hur? Och idag kom jag på vad vi ska prata om idag:
Konferenslunchning
Jag har varit på väldigt få konferenser i mina dagar. Lite ironiskt eftersom det är det jag har jobbat med en stor del av min yrkesverksamma tid. Jag har däremot ätit lunch ganska många gånger, men följdaktligen ganska få gånger på konferens. (Därför vill jag bara upplysa om att det går bra att applicera den här lektionen på andra typer av matsituationer om man förslagsvis är ute på lokal och äter.

Hursomhelst.

Idag skulle jag fatservera. Det innebär att man går in till kocken, får ett fat med (idag) lax och så försöker man greppa nån form av verktyg och så ger man sig ut i restaurangen. Vind för våg. (Passande nu när det handlade om lax, don't you think?)
Och så serverar man mat. Kött från vänster, blött från höger. KV - BH.
So far so good. (Största problemet idag var att mitt bälte sögs fast i stolarna som jag försökte tränga mig emellan (och ja, det kan bero på att det har blivit lite för mycket söta saker på sistone, och lättare kommer det inte bli med vaniljhjärtan och så vidare till fikana)).
Men i alla fall. När maten var serverad så skulle porslinet plockas in. Och det är nu vi kommer till något, som jag som total novis på servering, inte har reflekterat över tidigare:

Det är vänligt när gäster försöker hjälpa personalen, men undvik att stapla brödfatet på mattallriken!

Det är jättesvårare att plocka in disk när det ser ut så. Och då är det ju inte så himlans lätt till att börja med! Och don't get me wrong att jag redan nu har börjat lessna ur på gäster som råkar stapla disken i all välmening, men jag tänkte att det kanske kunde komma som en nyhet för vissa att det är såhär. För det var så för mig.

Och en annan sak som slog mig idag var att alla verkligen hade tagit på sig sin bästa gå-på-konferens-attityd! Det ska verkligen uppmärksammas, tycker vi här på Kavelmora Ink.

Sammanfattning på den här "lektionen" blir alltså att inte stapla disk på "restaurang" men allt går om man har en trevlig attityd.
Frågor på det?

2 kommentarer:

  1. Du verkar komma på bra ämnen till bloggen! Och ja, med trevlig attityd kommer man långt.
    /Sara

    SvaraRadera
  2. Sara - Tycker du? Kul! Ja, vi får se vad som utkristalliseras av det häringa jobbet... men jag ska försöka behålla en trevlig attityd. Det tycker jag är viktigast.

    SvaraRadera