onsdag 12 oktober 2011

Kavelmora Black Noble. Batch I

Ni vet väl att jag har ett litet kaffeintresse? Inte lika stort som min vän (och fd.bloggare? Gudrun förbjude...) Marcus men i alla fall lite grann mer än till exempel sådana som inte ens dricker kaffe.

För flera månader så fick jag en gåva av några vänner i grannbyn. En påse råkaffe. Fint råkaffe, säkert importerat eller så - precis sånt som man drömt om.
Det var tydligen lätt att rosta eget, så mina vänner. 250 grader i en tio-tolv minuter, sen skulle det vara klart och betart - bara att mala och brygga och njuta.

Jag började se dollartecken framför ögonen. Finkaffe är ju dyrt, som vi alla vet. Men nu skulle jag ju kunna göra finkaffe för en mindre summa pengar (förutsatt att någon generös individ skulle komma förbi med en lagom påse råkaffe med jämna mellanrum, men "under sker ju" säger dom..) och samtidigt bygga på min hobby lite.

Men jag har en liten lång startsträcka ibland. Och så plötsligt händer något och jag bestämmer mig. (For the record ska sägas att det ofta brukar vara min fru som påminner och peppar och det kan inte sägas för många gånger.)
Det här hände i alla fall igår.

Här kommer en bildserie på ca 5000 ord. Eller lite fler än 5000 om man ska vara petig. Håll till godo.


Råkaffe
2 minuter in i rostning och jag har så fina strumpor
8 minuter in i rostning. 4 minuter innan brandvarnaren drar igång
Efter råkaffe, innan bryggkaffe. Mellankaffe.
Kavelmora Black Noble till vänster, fulkaffe till höger

Idag så prövade jag Kavelmora Black Noble för första gången. Det var inte mörkrost, om man säger så, utan mer åt ljusrosthållet. Kaffet hade en jordig smak med en känsla av rostning. Jag låtsades att det fanns en nötig ton men det var nog mest inbillning.

Det finns absolut plats för förbättring. Det här var inte det sista du hörde om Kavelmora Rosteri.
Var så säker.

2 kommentarer:

  1. Alltså det här är helt fantastiskt! Var kan jag köpa Kavelmora Black Noble?

    SvaraRadera
  2. Inte på Johan & Nyström, än. Vad jag vet. Men vi ska nog kunna ordna något, så kan jag säga.

    SvaraRadera