tisdag 29 april 2014

Blogg 100. Del LX. Dygnet

Som vanligt har klockan blivit sen.
Jag har mätat det här med tiden lite. Lyssna på det här:
Klockan går fort mellan 23:30 och 05:45. Det går så snabbt så en hinner knappt märka att tiden visslat förbi.
Sen går klockan ganska snabbt mellan 06:08 och 07:15. Det är knappt så att en hinner sätta på barnen jackor innan klockan slagit kvart över sju. 
Efter det bromsas klockan upp lite. Den går väldigt sakta mellan 08:50 och 09:00 då det är niofika. Sen spurtar den däremot igång igen och vips är rasten slut.
Långsammast på dagen går klockan precis innan lunch och precis innan arbetsdagen tar slut. Det är inte det att jag inte gillar mitt jobb och bara vill ha rast eller gå hem - det här är en empirisk forskning som visar på upplevda fakta, ingenting annat. Jag gillar mitt jobb.
När en kommer hem så rusar klockan igång igen och vips är det dags att inse att det kommer bli en sen nattning igen. Den här tiden på dygnet är en som tröttast också, förutom 05:46 då kanske.
Mellan ca 20:00 och 22:00 går klockan lagom fort. Det är skönt.
Men 22:01 händer nåt med tiden igen. Mellan 22:01 och 23:30 upplevs tiden mer som en grisblink. Det går assnabbt och jag förstår inte varför det ska vara så.
Men nu har klockan blivit sen och jag kan inte fundera mer på det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar