onsdag 2 april 2014

Blogg 100. Del XXXIII. Trädgårdsvård

Det är vår och min pappa har i vanlig ordning jobbat som en galning i vår trädgård.
Som han gör varje år, när han är här på våren vill säga. Det krattas, det klipps grejer och körs med skottkärror som om det inte fanns nån morgondag. Eller sommar.
Och idag skulle vi såga ner lite av våra syrenbuskar och fläderträd. Min svåger har lånat mig sin motorsåg och jag var extremt sugen på att testa den. Jag är ingen erfaren motorsågare men jag såg verkligen fram emot att få "testa kedjan", som motorsågare brukar säga.
Min pappa gav mig ett par tips hur jag skulle göra så snart vi hade dragit igång maskinen. Ja, jag försökte dra igång den själv men en son vill ju gärna att hans far ska få känna sig som en riktig pappa så jag lät honom dra igång den. (Eller så var det så att jag inte fick igång den, därom tvista de lärde.) Man ska liksom se till att svärdet och kedjan kommer emot trädet som ska sågas och sen så ska man vara försiktig. Ungefär så enkelt är det.
Nja. Det kanske inte är så enkelt men det var himla kul. Det enda som var tråkigt med att såga träd var att det efter ett slag började ta slut på träd och som jag förstår det så tar det jättelång tid för en del träd att växa upp igen och det är ju dumt om en då har sågat ner alla träd. 
Men det var kul så länge det varade och sensmoralen av det här inlägget är att vi är extremt priviligierade som har en pappa som kommer och hjälper oss med trädgården. 
Det går inte att säga tillräckligt många gånger hur tacksam jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar