onsdag 20 oktober 2010

Dagens tips #3

Alltså dessa skitdagar. Jag vet att det inte är så himla roligt att läsa om andras skitdagar så jag struntar i det och ger er här bara lite tips att tänka på om ni hamnar i lite olika situationer:

Tips 1. Ang. Trötthet
När man har orsakat sin trötthet själv (tex genom att vara hos en kompis för att titta på fotboll till sena kvällen och sen saknar förmåga att somna när man kommer hem) så tjänar det inte till något att klaga hos den man delar sovrum med. Särskilt om man sagt att man inte kommer klaga på att man är trött dagen efter, alltså idag. Mitt tips är då att låtsas som att du inte är trött och hoppas att den du delar sovrum med inte märker något.

Tips 2. Ang. Humör och handhavande av sköra föremål
Om det är så att du är lite av det tröttare slaget en morgon och ändå har förmånen att umgås med dina barn under ett par timmar innan du börjar ditt skift på jobbet och känner att humöret håller på att tappas bort pga grötgnäll, leksaksgnäll, syskonkivsgnäll eller någon annan typ av gnäll så är mitt tips till dig att inte hålla dyra föremål i händerna. Om du har ett föremål i handen så kan det finnas risk att detta åker i backen, och då är det bättre om du håller typ en handduk eller något annat hållbart utifall att detta föremål skulle falla i backen.

Tips 3. Ang. Däckbyte med tidspress
Är det så att du mot förmodan får ett samtal från din fru där hon "ber" dig att montera om sommardäcken till vinterdäck eftersom det kanske kommer snöa under kvällen så är mitt tips till dig att se till att du har tid i överflöd på dig att utföra detta projekt. Låt dig inte luras av att tro att du kommer hinna byta alla fyra däcken på 45 minuter eftersom du kanske kommer behöva klättra genom ett överbelamrat garage fyllt med allt även om du har sån tur så att de fyra däcken som ska bytas ligger närmast på hyllan. Saker och ting kan sätta tiden ur spel.
Om du ändå tror att du ska hinna byta alla fyra däcken på nu kanske 30 minuter, se för allt i världen till att du har en kloss vid motsvarande däck (antingen fram/bak eller på andra sidan) för att inte riskera att bilen tippar vilket gör att du tappar tid och ännu mer humör. Om detta ändå skulle hända, se gärna till att du har din granne med en bra domkraft hemma på en ledig förmiddag så att du slipper ringa till denne och be honom eller henne vända om och komma och hjälpa dig.
Bara några små tips utifall att.

Sammanfattningsvis så vill jag bara tipsa om att aldrig göra saker när du är på dåligt humör. Såvida du inte ska boxas eller spela ishockey, för då kan det nog hjälpa om du är lite arg. Precisionsarbete och dylikt rekommenderas inte.

Sluttips: Se gärna till att du lugnat ner dig innan du kommer fram till jobbet, kanske genom att åka bil ett tag. Det går f.ö. jättebra att åka bil med två sommardäck på vänster sida och två vinterdäck på höger sida, bara så du vet.

Bonustips: För att vända ditt humör till det något gladare slaget, försök ha trevliga och roliga vänner eller kollegor runt dig. Skulle det saknas just när du behöver det så rekommenderar jag att du lyssnar på Mammas Nya Kille. Det kan vända vilken skitdag som helst.

6 kommentarer:

  1. Kan behöva en del av tipsen! Däcken betalar jag gärna någon att byta. Farsta Däckcenter t ex. Det går så mycket lättare när de gör det. Definitivt värt 200 kr.

    SvaraRadera
  2. Hoppas de har en filial i stråtenbo…

    SvaraRadera
  3. Tur att jag aldrig ägnar mig åt precisionsarbete! (Skrattar fortfarande lite år det där med däcken. Fast på ett medlidsamt sätt... Svor du?)

    Kram och ha en bättre dag!

    SvaraRadera
  4. Haha, nej det är tur att du bara har grovarbete med stora verktyg på din arbetsbeskrivning… och jag säger såhär - glorian behövde putsas något efter tippet som kanske inte var så farligt ändå (eftersom bilen aldrig rasade helt). Tack och ha en skön dag själv! Här ska vabbas för grabbas!

    SvaraRadera
  5. Han med tidningarna21 oktober 2010 kl. 23:25

    Låter inte helt kul det där. Själv gick jag ut alldeles för sent på tisdag kväll och böt däck, för att sedan kliva up 05:20 för avfärd mot hufvudstaden. Låter som mycket dramatik, stress och frustration. Välkommen till Pilbo för polering av glorian. Jag har glansvax i garaget!

    SvaraRadera
  6. Nja, det var inte bara kul… då. Men om hundra år, när jag har putsat klart glorian kanske? Och jag kommer gärna och lånar ditt supervax, om vi kan stå inomhus?

    SvaraRadera