söndag 31 oktober 2010

Caféskola med hemläxa

Det här ord och hur man ska kalla saker är lite kluriga, ibland.
Man vill gärna benämna saker på ett bra sätt, för att andra ska förstå men även för att livet ska bli lite enklare att leva.
Många saker har redan bra benämningar; tex Träd, Grönsak och Eluttag.
Men så finns det några andra saker som jag inte har lärt mig riktigt vad de heter, och jag behöver hjälp. Din hjälp. Snälla.

Jag jobbar ju med det här med Fik.

Jag brukar säga att jag kokar kaffe, och det är väl en sanning med modifikation. Koka kaffe gör man ju bäst i skogen, över en öppen eld i en nedsotad lite panna (helst utan kaffemått så man måste måtta med handen när man häller i pulvret) eller i köket med en sån här gammeldags panna med visselpip. Det är kokkaffe.
På mitt jobb så bryggs kaffet. Sen hälls det upp i en termos och avnjuts antingen svart eller med mjölk.

Det finns även en espressomaskin där hett vatten pressas genom finmalet kaffepulver och bildar en gudomlig dryck som går att få i miljarders varianter.

Folk, kunder, som kommer fram till mig i kassan brukar säga: "Jag tar en baguette, en chokladboll och en kaffe".
Två saker är ganska glasklara, men den tredje är lite klurig.
En kaffe.
Vad är det? Egentligen?

Jag har utformat ett system, som är halvfärdigt, och det är här jag vill ha din hjälp.
"Jaha, vill du ha en kaffe original eller en ...?"
För mig så är bryggkaffet som hälls upp i termosen "Kaffe Original". Det är liksom Levis 501, Volvo 245 eller SVT för kaffe medans det andra alternativet är lite mer ... svårt att benämna.
Det går inte att fråga om kunden vill ha en "Vanlig kaffe" eftersom det i dag är minst lika vanligt att välja en Caffe Latte som att ta en svart kaffe med mjölk, don't you think? Därför kallar jag "termoskaffet" för Original - men vad är då det andra?
"Finkaffe"? Det gillar jag inte, för då förringar man ju lite Kaffe Original, eller hur?
"Helgkaffe"? Njä, cappucino går väl att dricka alla dagar?

Ja, det är här du kommer in i bilden. Om det inte har framgått så har jag hela dagen försökt komma på ett bra förslag, har testat olika men inte kunnat komma till concensus med nåt. Hjälp mig!
"Vill du ha Kaffe Original eller ...?"

Fill in the blanks. Please. En barista ber dig.

3 kommentarer:

  1. Hm. jag förstår inte riktigt problemet. om man vill ha en latte så säger man väl det?

    men annars så vurmar jag för begreppet "svenskt kaffe" och då blir ju det tydliga alternativet svenskt kaffe med mjölk. men jag gissar att du är ute efter att få bort "med"

    Kör man på ditt kaffe original (som är ett bra alternativ ifall man inte bor i italien) så kanske men skulle hylla ursprunget till mjölken och kalla det för "Kaffe ko" eller "Kaffe Rosa"

    Ett annat alternativ som kanske skulle funka bäst i norrland är "kaffe å´ vitt"

    SvaraRadera
  2. Jag är en usel ide'spruta. Det är som när jag behöver stavning på kunders namn. Det blir en fråga om stavningen på Eriksson ska vara "klassisk" eller med ngn specialvariant:). Du får enligt mig fråga om de ska ha original eller specialsort.

    SvaraRadera
  3. Daniel, jag ska försöka förklara problemet lite: Caféet ligger i en by som är som Vormsele. Folk som kommer dit vet inte att de kanske vill ha en Latte, och därför vill jag kunna väcka deras medvetenhet lite (eftersom att göra Latte är min favoritarbetsuppgift!)
    Jag hade en chef på Selecta som var från Finland, och han sa att de drack mycket kaffe med mjölk - stämmer det?
    Och jag gillar också egentligen Svenskt kaffe, och rosteriet som vi får kaffet från ligger i Göteborg så det borde ju funka..

    Lilla Li, du har något på spåret där. När jag läste din kommentar så tyckte jag att det nog borde kunna funka! Ska testa det imorgon och utvärdera lite.

    Tack för hjälpen hittills!

    SvaraRadera