onsdag 29 december 2010

Dagens Caféskola. Bland annat om brickhantering.

Körskolan verkar folk läsa. Tack igen Tjejen i den blå Volvo S80 som svängde in så fint till höger när jag kom susande (i lagom takt). Jag hann i tid till jobbet, bara tack vare din manöver!

Men Caféskolan däremot verkar ha få elever, så vi får fokusera där.
Tänkte vi skulle prata lite om hur man hanterar brickor när man är på fik, eftersom det verkar vara så ohyggligt svårt!
1. Brickborttagning
Man FÅR ta med sin bricka till brickvagnen när man har fikat klart. Ibland tänker jag att uppryckelsens tid har kommit för folk verkar ha dött från sina brickor. Bara lämnat dem där. Som om de har flugit upp till himmelen (eller kanske nån annanstans...) och bara sluppit ansvaret för sin bricka. SKULLE det vara så att brickvagnen är fullsmockad med andra brickor eftersom baristorna (baristasarna?) har lite fullt upp och inte har hunnit ta undan brickvagnarna, så är det okej att lämna brickan på bordet. MEN INTE ANNARS.
2. Brickpackning.
 - De flesta brickvagnar har ett statiskt avstånd mellan de här plåtskenorna som man hasar in brickan på. Det går inte att varken pruta eller skarva till det avståndet - det är som det är. Därför är det viktigt att du när du lastar din bricka för att ställa in den i brickvagnen kollar så att disken inte bildar ett för högt torn, för då kommer brickan som sätts in ovanför välta det som står på brickan under och så kommer förmodligen nån stressade barista tvingas moppa upp utspillt kaffe eller än värre - utspilld cola.
 - Tänk även på att det även är viktigt att ta ur långa skedar ur latteglas, eftersom de också orsakar samma skada som det ovan. Latteglas har även en tendens att gå i miljarders bitar, och det är tidsödande och ganska jobbigt att sopa upp glassplittret.
 - Det går jättebra att stapla fat och koppar på brickan (förutsatt att det inte blir ett för högt torn) men blanda helst inte servetter och kladd och fat och skräp och annat om vartannat, utan försök separera dessa så långt det går. En viktig detalj i detta är främst riktad till småbarnsföräldrar: tryck helst inte ner våtservetter i barnmatsburken! Det blir sjukt kladdigt och mycket mer jobb när man ska diska burken för att kunna återvinna den - så vi vore mycket tacksamma om Ni kunde hjälpa oss med detta.
3. Smitning från punkt 1.
Om det är så att du och ditt sällskap plockar av från brickan och ställer undan brickan - säg mot väggen eller på ett annat närliggande bord - så rättfärdigar det inte att inte ta tillbaka brickan, packa på disken och bära den till brickvagnen. BRICKAN FINNS ÄVEN OM DU STÄLLT BORT DEN MOT VÄGGEN, 40 CM FRÅN DIN RYGG! This is frowned upon bland de flesta baristas jag känner.
4. Tuggummi och snus.
Vi har tagit upp det här förut, men tydligen måste det tas upp igen. Vänligen, lägg inte färdigtuggade tuggummin eller färdigsnusade snusar på brickan. Vira in det i en servettbit (inte nödvändigtvis 400 servetter, utan ett litet hörn brukar räcka) och se gärna till att den inte vecklas upp alltför lätt. Det är inte svårt, jag lovar.

Sammanfattning:
Alltså, gå Caféskolan. Gör rätt så kommer det här fungera jättebra. Det är inte svårt att gå på fik, det är supertrevligt! (Om alla gör rätt, vill säga.) Hur skulle du vilja att det såg ut på det fik där du jobbade? är en grundfråga som du kan ställa dig om du blir osäker och inte har tillgång till Kavelmora Ink's Caféskola - då blir du aldrig rådlös.
Så, det var väl en enkel lektion? Frågor på det?

9 kommentarer:

  1. När jag städade ihop där i tisdags så tänkte jag faktiskt på det här, är det verkligen så fruktansvärt svårt att bära bort en bricka, speciellt om man sitter 1 meter ifrån ??????
    Inte ens när man ser personal plocka bort brickorna från stället för att butiken stängde för en minut sedan grrrrr........... Man kan inte göra det från 5 meters håll heller.

    SvaraRadera
  2. Inga frågor. Det hela är glasklart. Eller egentligen undrar jag en sak: var har de här människorna fått sin uppfostran?

    SvaraRadera
  3. Börjar bli tveksam på om jag vågar komma till ditt cafe...eller kan du kanske trycka reglerna i en bok som man kan få (köpa) när man köper sitt fika så att man inte glömmer ngt liksom ;)

    Din blogg hänger sig kvar när man läst. Det svarta och vita gör att det ser ut som om jag har persienner i hela rummet en stund efter SMART!¨

    haha

    SvaraRadera
  4. Åsa, jag är så glad att vi har dig! Vi får kämpa på bara...

    Modedoktorn - skönt att du förstår. (Ingen högoddsare direkt, du är ju en av de smartare). Men jag säger såhär: jag uppfostrar här och du tar hand om resten? Deal?

    Cardau - SJÄLVKLART SKA DU VÅGA KOMMA HIT! Jag skriver ju lektionerna för nötterna som inte fattar - inte för dig. Och kul att Kavelmora Ink hänger kvar, det gillar jag. Nästa gång du kommer hit ska jag bjuda dig på kaffe (så att du vågar komma tillbaka.)

    SvaraRadera
  5. Tarras gör vad Tarras kan... Jag drar över till Maxi nu och fostrar lite!

    Ett ordentligt gott nytt år önskar jag dig och familjen!

    SvaraRadera
  6. Då andas jag ut. Men de som du träffade på Maxi har inte hälsat på på oss - det är ett som är säkert. Måste vi uppfostra folks barn också vet jag inte om jag orkar...

    SvaraRadera
  7. Jag brukar blänga på osnutna ungar och morra lite bara. Går fort, kräver ingen större energi och hjälper oftast...

    SvaraRadera
  8. Det jag tycker är irriterande är när cafeer och restauranger ibland inte har brickställ, men ändå har brickor... Eller gömmer undan brickstället så att man måste leta. I övrigt är jag en mönsterelev. Jag brukar tom ibland ta bort andras brickor...

    SvaraRadera
  9. Jag visste att jag kunde lita på dig, Daniel Jakobsson! Det har jag alltid vetat... på riktigt alltså. Och keep up the good work med brickandet!!

    SvaraRadera