onsdag 15 december 2010

Dagens Caféskola. Om servetter och sockerbitar

Vet inte folk hur många sockerbitar de kommer att behöva till sitt kaffe eller te?
Kan inte folk bedöma hur kladdiga de kommer bli runt munnen av sin kokosboll med pärlsocker?

Dagens läxa blir till dig att nästa gång du går på café beräkna hur många sockerbitar du kommer behöva och strunta i att ta sockerbitar om du inte brukar använda det och sen kanske du inte behöver ta så pass många servietter så att du eventuellt kan torka upp en mindre sjö inne på fiket du besöker.
Jag vet, det var en lätt läxa. Men jag tror du kan fixa det!

Frågor på det?

7 kommentarer:

  1. Bra Fredrik!

    Jag vill även tillägga att detta borde gälla på McDonalds och andra liknande etablissemang också. Just det där med servetter kan jag tycka är väldigt sorgligt

    SvaraRadera
  2. Självklart gäller det även på andra etablissemang - och på typ mc donalds är det nog ännu värre än vad caféskolan upplever.
    Det är liksom "roligt" hur de tänker: "idag behöver jag nog 10 sockerbitar, just in case att jag blir sjukligt sötsugen... och så KANSKE det räcker med 20 servetter. Kanske. Nej, det är nog bäst att jag tar några till, man vet ju aldrig."

    SvaraRadera
  3. det är just det där med "Gratis" som är problemet. att folk känner sig tvingade att använda så mycket som möjligt för att få ut mesta möjligt av sina surt förvärvade slantar.
    Skulle kanske upplevas som snålt om cafeet satte upp en lapp "endast två servetter ingår", men det skulel absolut lösa problemet.
    Tipset för att få igenom det och dessutom få goodwill är att hänvisa till miljöförstöring.
    t.ex. Vi skövlar inte i onödan, max 2 servetter /person

    Man skulle också kunna få köpa en tillbehörs-plusmeny "betala 5 kr extra och du får 10 servetter och 10 sockerbitar" sen kan ni skänka pengarna till wwf. Då finns det en lösning för servettmissbrukare som samtidigt gynnar otrotningshotade tigrar.

    SvaraRadera
  4. Jag säger det igen: Du är en verkligt vis man Daniel, och det är en ära att du kommenterar här på Kavelmora Ink. Jag säger det helt utan ironi och jag menar det. Vore det mitt café skulle jag göra det och nu, eftersom det inte är mitt, ska jag göra vad jag kan.
    Jag gillar plusmenytillbehörsgrejen, det är min stil liksom.

    SvaraRadera
  5. Det bor en skyldig i mitt hem. Jag försöker lära min man att inte ta tio små pepparpåsar när vi äter hamburgare, det går ju bara åt två,tre stycken, men jag har inte lyckats. Kanske jag borde tipsa honom om att läsa din blogg, om det kan hjälpa. Insikter kan dock inte pådyvlas någon annan, de måste komma inifrån. /Josefin

    SvaraRadera
  6. Jag erkänner. Jag är en servettmissbrukare, men... (nu kommer min förklaring/bortförklaring). Om jag äter på McDonalds brukar jag ibland plocka på mig några extra servetter som jag sedan tar med mig ut i bilen för att ha dem där in case of emergency... Även jag gillar tanken med tillbehörsplusmeny, jag skulle använda mig utav den.

    SvaraRadera
  7. Josefin, hälsa honom att han är hjärtligt välkommen! Och insikter kommer verkligen inifrån, annans blir de väl utsikter? Men jag tror du kommer inspirera honom att lära sig, det är jag övertygad om.

    Marcus - I pardon thee. Om det nu är jag som kan göra sånt? Jag är ju bara rektor på Caféskolan här på Kavelmora Ink... och din förklaring är bra. Jag har själv använt mig av statoilservetter i handskfacket - och det som var roligast med dem var att det stod "Oooops" på dem. Det gillade jag.

    SvaraRadera