måndag 27 december 2010

Vår duschhörna

Det här är ett inlägg som har väntat på att få skrivas. Varje gång jag duschat har jag tänkt skriva det här, och nu ska det skrivas.
Vi har en fin duschhörna, med välvda glasdörrar som bildar ett litet rum när man för ihop dem. Jag brukar duscha varmt och det gör att det immar igen ganska friskt på duschdörrarna. Då brukar jag tänka på en sak:

Jag har gått på skola i USA. North Central University in Minneapolis, United States of America.
Där bodde vi på internat och jag bodde på Four Central. På min våning så fanns det ett gemensamt duschrum med små duschbås utrustade med draperier. Inte så flashigt som vår duschhörna, men duschade man varmt så brukade det nästan imma igen på plasttyget!
Jag hade ett ganska dåligt schema med flera morgonlektioner och därför brukade jag duscha ungefär samma tid varje morgon. Ett av båsen var alltid upptaget.

Vi svenskar är nog relativt vana (åtminstone vi som kommer från Lycksele och brukade spela innebandy på fredagsmorgnarna) att dela duschrum med andra människor, men det är inte amerikanarna. I alla fall inte alla.

Vår duschhörna är 80x80cm, alltså inte så stor.
Duschbåsen på skolan i Minneapolis var inte större än så utan alltså snarare mindre.

På morgnarna på skolan i Minneapolis brukade jag zombielikt gå in i duschen, duscha, torka mig och sen klev jag ut ur duschbåset. Väl ute i duschrummet klädde jag på mig och "fixade" i ordning mig. I ett stort utrymme, som kallas rum.
Sen var det ett bås som alltid var upptaget. Det var upptaget när jag kom in i duschrummet och ibland var det fortfarande upptaget när jag gick tillbaka till mitt rum.
Men en morgon så fick jag se det mest häpnadsväckande man kan se. Eller åtminstone nåt ganska roligt. Eller åtminstone nåt lite halvmärkligt. Och lite roligt.
En av de andra grabbarna på våningen klev ut ur duschbåset. Fullt påklädd, frisyrfixad och nyrakad. DIREKT FRÅN DUSCHBÅSET!

Hur gjorde han det? Han var förvisso ganska smal, men ändå? Hur gjorde han med kläderna så att de inte blev blöta av vattnet? Duschbåsen var ju lika stora varandra - och som jag minns det så fanns det inga hemliga lönnskåp bakom slangen där man kunde gömma sin skjorta och sina chinos! Och eftersvettningen från en varm dusch, hur löste han det?

Jag vet inte. Och varje dag jag duschar i vår fina duschhörna brukar jag tänka på det här.

2 kommentarer:

  1. I suspected some sort of mystical Narnia phenomenon the first time I saw a girl step out of a North Central shower. Dried, lotion-ed, perfumed and fully dressed, in that tiny shower cabin. A secret art that was neither taught nor practiced at the local YWCA where my family were regulars in my childhood. I never did understand the philosophy behind this strange behavior, much less the skills required of it.

    SvaraRadera
  2. Så det hände även på tjejernas dorms? Märkligt... och kanske behövde man läsa nån hemlig kurs för att bemästra tekniken? Narnia, ja det känns mycket troligt faktiskt. Jag kan då inte förklara det på nåt annat sätt...

    SvaraRadera