tisdag 18 mars 2014

Blogg 100. Del XVIII. Konferensskola, om skyltar

Tur att det finns skolor där ute.
Det är så många människor som behöver lära sig saker. Enkla saker, som egentligen borde vara självklarheter men som folk uppenbarligen inte kan eller förstår.
En del ifrågasätter behovet sv skolor. Är det inte föräldrars ansvar att lära sina barn saker nuförtiden? Ska staten lägga sig i om folk lär sig saker eller inte?
Jag ser att det finns behov av skolor. Det behovet gjorde att jag till exempel kände mig tvingad att starta en Caféskola då så många saknade kompetensen att veta hur man beter sig på ett café. (Det går att friska upp sitt minne genom att klicka på länken här bredvid som leder till gamla lektioner i Caféskolan.)
Det finns också ett behov för en Konferensskola och på förekommen anledning kommer jag repetera en gammal lektion. (Det verkar nämligen vara så att folk antingen missat (?!) eller glömt förra genomgången och därför kör jag repris.)

Lektionen handlar om att läsa skyltar. Den här kunskapen går att applicera på andra situationer också, men nu pratar vi primärt om konferensskyltar.
Ofta när man kommer till en konferensanläggning så vet man kanske inte riktigt vart man ska gå. Är det en konferensanläggning med lite stolthet och självrespekt så kan du utgå från att nån liten konferensvärd har gjort i ordning nån form av skylt som hänvisar vart du ska gå. 
Så är du på en anläggning för första gången så rekommenderar jag att du letar efter en skylt. Ofta behöver du inte leta länge, då hänvisningsskyltar tenderar att finnas i omedelbart blickfång mer ofta än sällan.
På skylten brukar det stå relativt tydligt hur du som gäst ska röra dig för att hitta rätt. Till exempel kan det stå att du ska följa TV-skyltarna för att hitta rätt. Då är Konferensskolans allra starkaste rekommendationer att du testar att följa de instruktionerna. (Det är nämligen jättesällan som konfernsvärdar hänvisar gäster fel så risken att du ska ledas på villovägar genom att följa instruktionerna är minimal så du har oftast inget att riskera på att göra som skylten säger.)

Så sammanfattningsvis: Gör som skylten säger. Om du däremot står och läser skylten och ändå väljer att fråga hur du ska gå till konferenslokalen finns det risk att du blir upphov till en lektion i Kavelmora Inks Konferensskola.

Frågor på det?


4 kommentarer:

  1. Hur kommer man till Caféskolan sa du?

    SvaraRadera
  2. Jag kan nog ändå tycka att det skulle vara förfärligt komiskt om någon konferensvärd nån gång skulle "blanda ihop" skyltarna så att man fick se förvirrade konferensdeltagare irra runt som yra höns. Det kan ju i och för sig bero på att jag inte är konferensvärd, för då skulle jag förmodligen bli mer irriterad än road./Ordpolisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om vi kände nån konferensvärd som kunde göra ett så perfekt bus! Vi får leta efter nån..

      Radera