lördag 22 mars 2014

Blogg 100. Del XXII. Att tycka om debatt

Det ska tyckas så mycket.
Alla ska ha en ståndpunkt i allt, allt ska vara genomtänkt, alla åsikter ska ha grundmurade argument. Den som ropar högst hörs mest. Såklart.

Jag talar i egen sak här. Jag är en av dem som tänker lite mer än jag pratar, när det kommer till lite viktigare saker. Jag har åsikter i frågor, men jag stöter och blöter tankarna i mig själv så länge innan jag vädrar dem att diskussionen har hunnit springa vidare till nästa heta ämne när jag är klar och då finns det liksom ingen mening att säga vad jag tycker.
Det jag gillar är samtalet. Samtalet med mjuka ord, där det finns utrymme att tänka och testa sina tankar lite, utan risk att bli påhoppad, näthatad och förlöjligad om en tycker lite annorlunda eller kanske lite naivt ogenomtänkt. 
Ja, jag kanske drömmer om en utopi. Det kanske inte är möjligt att ha ett lyssnande debattklimat i vår samtid där allt bara snurrar snabbare och snabbare. Jag vet inte.

Men jag tycker att det borde gå.

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag får lust för en klassisk gammal Lyckselekväll med te och diskussioner, utan påhopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får också lust med det, bara för att du sa det! Bra sagt. Nu gäller det bara att vi hittar ett tillfälle att få till det :)

      Radera