För många var det andra dagen på semestern, om man inte räknar lördag och söndag. Och det gör man väl inte? Det var tydligt att turisterna hade hittat hemifrån, till exempel så fanns det idag minst två personer som hade anknytning till Lycksele. En i diasporan och en från Vargstigen.
Det hördes Skånska och Stockholmska. Alla var på café idag.
Men få hade läst Caféskolan.
Vi i skolledningen har under de senaste konferenserna ifrågasatt Caféskolans vara eller icke vara, då vi har betvivlat att det finns något mer att ta upp här på Kavelmora Ink och Caféskolan.
Idag har vi fått bevis på att Caféskolan behövs. Tydligen. Och om Du vill så får du jättegärna sprida denna skola vidare till andra så att vi tillsammans blir bättre på att gå på caféer, för det blir ju så mycket trevligare då!
Nu efter denna inledning så kommer vi till lektionen. Tänk dig in i följande:
Du är ledig. Väldigt få måsten. Du är fikasugen och kanske lite hungrig. Du är inte ensam i världen. Vädret är ganska grått och hällregnigt så det gör inget att du tvingas spendera en stund inomhus. Du kommer till ett fik. Tiden är precis runt lunchtid. Du kan ha lite hungriga barn, men det är inte ett krav. Tack vare tidpunkten så hamnar du i en kö. Kanske en lång kö, kanske en kort kö. Du står där och ser att Baristan jobbar så snabbt som möjligt. Baristan hjälper folk i tur och ordning, lite som systemet ofta är uppbyggt på en del moderna caféer. Du är inte längst fram i kön, utan har kanske fyra eller fem minuter kvar tills du ska få beställa.
Då är det inte okej att över montern med fika lite stöddigt och argt fråga om det inte finns mer personal som kan komma och jobba, så att saker och ting kan gå lite fortare.
Det kan rendera i att Baristan blir lite provocerad och med orden säger "Nej, vi är precis så här många och vi jobbar så snabbt vi hinner och det är snart din tur" men i tanken säger "Absolut! Vi har ju en tre fyra fullfjädrade Baristas som sitter här bakom och hinkar latte men som låter oss som jobbar springa häcken av oss bara för att det ska ta lite längre tid för kunderna. Tack för att du sa det så att jag kan gå och hämta dem! Genast." (Tanken tänks med ett visst mått av ilsken ironi.)
Slutsats: Om det fanns mer personal, så skulle den jobba. Och om det ser ut som om nån bara står i köket eller springer med disk så beror det på att de också jobbar. Det är få Baristas som liksom retas med kunderna och jobbar extra långsamt. Faktiskt.
Och sen är det samma gamla vanliga:
- Brickor får gärna flyttas till brickställ. Vi kan alltid utgå från att om det är ett etablissemang utan bordsplacering av en hovmästare så är det uppskattat från Baristan om brickan tas undan. Inte för att denne är lat, utan för att du som kund har chansen att få lite bättre service om Baristan hinner med det också. (Undantag är om brickställ saknas. Såklart.)
- Kom gärna ihåg vad du vill beställa när du kommer fram till kassan.
- Attityden, attityden, attityden. Ett leende ger energi, ett oleende tar energi. Simple as that.
Ja, varför skola människor bli sura...?
SvaraRaderakanske han har ett sånt där slött jobb där han slöar hela tiden.
Jag har ett sånt jobb som inte är köbetonat (förutom vissa tider på året)
Och då skulle man faktiskt kunna rycka in som barista ibland när man mest bara sitter och slötittar på facebook. han kanske har ett sånt jobb. och då rättfärdigar han det med att tro att baristorna också slösurfar fastän de har mycket att göra.
Jag skulle gilla att barista med dig under dina slötider, bara så du vet. Och han såg faktiskt ut som en snubbe som brukar slösurfa. Plus att han hade lågt blodsocker och saknade förmåga att planera sitt och sina barns hungernivå. Just saying.
SvaraRadera