lördag 2 juli 2011

En semesterresumé

"Jaha, har ni haft det bra på semestern?"

Skulle man kunna fråga. Och vi kommer nog få frågan. Den är befogad - man vill ju veta hur folk haft det. Men är man beredd att höra svaret, om det kommer helt onyanserat?

Jag är osäker, men jag tänker beskriva lite hur vi haft det de senaste dagarna.

Vi har varit i Nabban. På Nabban. Jag vet inte exakt, men Leonard har i alla fall sagt att vi varit i Alva. Jag tror han menar Alfta.
Där vi gifte oss. I härbret på andra sidan sjön från kyrkan sett. I det lilla härbret, bör tilläggas. Vi gifte oss i kyrkan, som är av normalstorlek - men ni fattar var vi varit va?

En vacker plats.
Det har den här veckan varit en varm plats också. Vi har blivit förkylda och barnen har lekt tre gånger i harmoni. Om man räknar "att leka" de stunder när de försvunnit ut i fantasins värld längre än fyra minuter. (Två av de gångerna skedde i morse, samma dag som vi skulle åka hem.)
Nattningsproceduren har gått sämre än hemma. Vi har haft en resesäng och den fick Hank använda. Signe kunde således vandra omkring lite fritt uppe på loftet, och det störde rutinerna något. Den äldste brodern har haft lite svårt att få tänka ifred innan sömnen eftersom en pappa hela tiden har schh:at honom, men han (sonen) har varit tapper.
Det har varit ca 30 grader varmt vid kvällningsproceduren. Det gör inte det hela lättare.

Men vi har åkt och badat. Jag har badat. Ja. Det är sant. Två gånger trotsade jag smärtornas smärta och doppade mig. Nästan utan att tveka. (Nästan.)
Vi har ätit glass. Som smält (smultit?, smältat?) i värmen. Vi har ätit pizza. Vi har köpt nötter. Igår kväll åkte jag till (på?) byn (stan?, samhället?) när klockan slagit 21 och OKQ8 hade stängt och köpte godis.
För vi har semester.
Vi har sett tre brittiska deckare. Nya Morden i Midsumer, gamla Morden i Midsumer och Kommisarie Lewis. Vi har semester.

Vi har varit trötta och lessa och gnälliga. Och baren också.
Men vi bestämde oss idag för en sak.
Vi tog hela vistelsen och silade ner den i en tratt, och längst ner hamnade det vi ville minnas.

Så jag minns det som en skön semester med sol, bad, lekande barn, en glad fru och god mat.

"Jotack, vi har haft det rätt bra på semestern. Tackar som frågar..." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar