lördag 16 juli 2011

En tanke om att starta en fond

Det finns hastighetsbegränsningar. Dessa ska man följa. Jag brukar göra det eftersom jag vet att det är dyrt att inte följa dem och sen att det är farten som dödar.
Och ibland har jag bråttom. Oftast till jobbet, och ni som läser här vet att jag ibland brukar ondgöra mig över Subaruförare som inte har trafikvett osv plus.

Det här är något som jag tycker vi ska diskutera. (Jag tog upp det på lunchen igår och fick medhåll av mina kamrater, så jag känner att det finns lite fog för att ta upp det här.)

I förrgår (läs i onsdags eller annan valfri dag) så var jag på väg till jobbet. Jag hade budgeterat min restid så att det inte fanns så stora marginaler för eventualiteter, och därför fann jag det frustrerande när jag hamnade bakom en fulgrön Volvo XC70.
Hastighetsbegränsningen är 70 km/timme på den vägen som vi färdades, och jag har hört att det går att köra lite fortare på den vägen om man kan. Men det får man självklart inte.

Den här surVolvon som låg framför mig valde att inte följa hastighetsbegränsningen. Den valde att köra FÖR långsamt. Typ i 40-45 km/timme, och det var inte den hastigheten jag hade tänkt använda. Solen sken, vägen var torr och vinden låg helt rätt för att åtminstone kunna brassa på upp till en 67-68 km/timme om man hade velat, men se det ville inte surVolvon.
Den puttrade på så sakteliga mitt på vägen, utan några som helst tider att passa.

Det hade jag.

Vägen som jag kör till jobbet är ganska krokig, smal och vindlande så det är inte så många tillfällen då det är möjligt att passera framförvarande bilar utan att riskera både sitt eget liv och andras.
Jag brukar köra säkert, som Johan Kempes svärmor alltid brukade instruera honom att köra när han hade varit och friat hos hans tjej.
Jag ligger inte i bakändan på den framförvarande bilen för att hetsa - det tycker jag är lite fult.
Jag kör inte om när jag inte är helt säker på att det är säkert - det tycker jag är lite osäkert.

Men jag sitter och tänker, där bak i kön. Och nu vill jag höra vad ni tänker om min tanke:

De som kör FÖR långsamt och inte släpper förbi medtrafikanter på ett underlättande sätt bör och måste betala in en viss summa pengar till en fond, där vi, som pga deras långsamhetskörning kommer för sent till jobbet och på så vis tappar inkomst, kan bli kompenserade rent monetärt.

Bra eller Bu?
Frågor och synpunkter emottages vänligt och bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar