onsdag 27 juli 2011

Dagens Caféskola. Repetition. Mest om tuggummin.

En Caféskola skriver inte sig själv, som jag brukar säga. Eller så är det jag som skriver själv - jag blandar så lätt ihop.

Dagens lektion är alltså en liten repetition. Främst till dig, blonda kvinna i 41-årsåldern med en kompis och lite halsband. FÖR MAN GÖR INTE SOM DU GJORDE!!!
Vad var det då hon gjorde? kanske du undrar.
Jo, det vill jag härmed berätta.

När du står och pratar med en barista (och det spelar ingen roll hur trevlig du är, för det var du verkligen) så är det YTTERST olämpligt att ta ut ditt tuggummi och lägga det på brickan. TO MY FACE!

Inte okej.
Varför då? kanske du undrar.

Låt mig utveckla:
Tuggummi är något som man har i munnen. Man tuggar på det tills man är nöjd, ska stoppa något ätbart däri, eller tills det har blivit så hårt att det känns som sten. Man kan också göra som jag gjorde när jag var yngre - det är något som jag inte sätter så högt upp på CV-n då jag av insikt har slutat göra det - och spara tuggummit på till exempel sitt nattduksbord. Eller nattygsbord. Jag lär mig aldrig vilket.

Hursomhelst. Man bör inte spara det. Tycker jag. Numera.

Alltså, när du har tuggat ditt tuggummi klart så är det jättelämpligt att kasta det i någon närliggande papperskorg. Saknar du en papperskorg (som förmodligen står inom ett avstånd av 7-10 meter men kanske bakom en pelare så att du inte tror att den finns) så finns det flera sätt att lösa problemet. Att göra sig av med tuggummit.
1. Är du på ett fik, vilket du är när du läser Caféskolan, så har du säkert redan tagit för många servetter. Använd en av dem.
2. Saknar du en servett, leta reda på en. Och lägg tuggummit i servetten.

Vad du INTE bör göra (och här kanske nån psykolog tycker att jag använder fel taktik eftersom man säkert ska vända sitt handlande till något positivt men det vill jag inte) är följande:
1. "Gömma" tuggummit under bordsskivan. Klart obra lösning på problemet. Inga vinnare.
2. Kasta det på väggen. Guschelov har Caféskolan sluppit denna "lösning" men vi jobbar också med förebyggande verksamhet.
3. Tro att du gör rätt när du lägger det på din tallrik bland chokladkakeresterna alt bland sylten till pannkakorna som du säkert köpt fastän de är för barnen. Du gör FEL när du gör så, eftersom tuggummi inte är så himlans bra som kompost. Tycker jag.
4. Lägg det ALDRIG direkt på brickan. INGEN Barista är jättesugen på att krångla med att få bort tuggummit från brickan, så är det bara. Det är inte så fräscht. Tycker jag.

Så alltså, som sammanfattning:
Tugga gärna tuggummi men ta EN servett och baka in ditt färdigtuggade tuggummi i denna. Gör gärna en liten boll av servetten, men lägg den helst inte hårt nertryckt i kaffekoppen där det fortfarande är kaffe kvar utan placera den helst bara lite lätt på brickan. (Kolla gärna så att inte servettbollen rullar upp sig särskilt lätt. Pluspoäng om den håller ihop.) Och bär gärna undan brickan, om inte brickstället är överfullt.

Och till sist: Vet ni att vegetarisk sallad är gjord på odjur. Det har min kompis Virre sagt.

Plus att man kommer långt med en trevlig attityd. Och vi ska sprida kärlek, inte hat.

Frågor på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar