måndag 19 april 2010

Check it out now

För en dryg månad sen hade jag 3 av mina 15 minuter i rampljuset när jag fick vara med på Morgonpasset i P3 och önska en låt. Då önskade jag "Alive" med P.O.D. som är en sjukt bra låt. Jag skrev motiveringen en bra dag när Sig/Hank precis hade skrattat ikapp och tydligen så räckte det för att jag skulle få vara med i radio. (Undra vad jag ska spendera mina nästa 12 minuter på? Förslag någon?)

Jag har en låt till som jag har tänkt att jag skulle önska i radio, och den har jag tänkt på ända sen jag jobbade på Lugnets Camping. Kanske ända sen jag jobbade på Duvans vandrarhem när jag börjar tänka efter... eller också inte.
Hursomhelst så är låten Rockafellar Skank med Fatboy Slim den jag skulle vilja tillägna alla som jobbar i reception och hyr ut rum - må det vara camping, vandrarhem, stuga, hotell eller nåt annat liknande - NI GÖR ETT FANTASTISKT JOBB! Sen att man vill att gästerna ska checka ut klockan tolv är inget att skämmas för, och då kan man nynna på den här låten för att det ska kännas lite bättre.

För min del så har jag nynnat låten för sista gången. I går slutade min era på Åkerblads Hotell i Tällberg (eller Tällmans som vissa kallar det) och i morgon börjar en ny tid i mitt liv. Barista ska jag bli, och jag har inte hittat någon bra kampsång än. Förslag emottages gärna...

Det är märkligt att snart fem år på mitt första riktiga jobb är till ända. Ta en promenad med mig längs minnenas aveny:
  • Roligaste: När jag satte på muteknappen efter att ha råkat "dua" en lite finare dam. Hon sa lite surt till sina tomtar på loftet att "Du säger man väl inte, Fru Segerkrantz heter jag ju". Hon blev lite ställd när jag kom tillbaka och kallade henne vid Fru Segerkrantz...
  • Fränaste gäst: Här finns det några. Hans Blix är nog ändå den med mest pondus...
  • Tyngst bagage: Bianca Jagger. Så sjukt mycket grejer! Men jag fick hennes nummer...(men jag har inte använt det.)
  • Mest Kungliga: Prinsessan av... jag kommer inte ihåg? Det var mycket jobb med den bokningen, dagen innan min pappaledighet. Måste ha förträngt det...
  • Härligaste: Här finns det en hel bunt med gäster, och det finns nog inte plats på Internet att få med alla. Men top of the line måste vara Vivianne från Värmland med sin kusin KG. Det är sådana personer som gör att jobbet får en fet guldkant!
  • Roligaste igen: Blooperstavlan med felsägningar eller sneskott som mina kollegor gjort. Tror inte jag finns med på den faktiskt...
  • Tråkigaste: Att Tällberg ligger så himla avsides.

Men nu är det färdigutcheckat. Jag har lämnat in västen och med den superkrafterna som man har som hotellreceptionist. Nu går jag på gatorna som en vanlig man i svart t-shirt och jeans och det känns bra. Till och med Fantomen måste ju byta lite ibland...

Tack kära vänner och kollegor för de här åren! Ni har fått mig att må bra, och jag önskar er lycka till. Om ni mot förmodan skulle sakna mig, tänk då på vad tyst och lugnt ni har det nu för tiden...

/FT

3 kommentarer:

  1. En historisk dag idag! Barnen till sitt nya jobb i bystugan och mannen till SITT nya jobb!

    SvaraRadera
  2. Det är ju hemskt vad tyst det är på jobbet utan dig! Det är klart vi saknar dig, du har liksom varit en del i teamet så länge... Men jag tror du gjort rätt val, och vi får ju komma och fika på 157 hos dig istället =D

    SvaraRadera
  3. Kära Sofia,
    Tack för dina ord! (Jag var inte ute med håven…) Jag hoppas vi ses snart, och man kan dricka annat än kaffe här också... Hälsa är du snäll! Kram ft

    SvaraRadera