söndag 25 april 2010

Latte Art

På jobbet finns en espressomaskin. På den är det tänkt att man ska kunna göra espresso macchiato, latte freddo, caffe americano och alla möjliga goda kaffen. Eller kaffer. Kaffor? Kaffenar? Hur gör man plural av kaffe egentligen?

Hursomhelst.

Det är alltså tänkt att man ska kunna åtminstone knåpa ihop en hygglig latte på den här maskinen, och det börjar jag få in knycken på. Det som jag däremot inte har riktigt koll på är det här med "latte art". Ett hjärta, en ros, en hund, ett löv, en bil, en stads silhuett - allt det här förväntas vi som jobbar med det här kunna göra! Fattar ni vilken press vi lever under? Inte bara måste vi komma på den bästa kaffesången, vi måste även memorera NY's skyline ifall någon vill ha det som motiv i sitt kaffeglas! Labradorer, schäfrar, mopsar - alla dessa hundraser och fler behöver vi minutiöst iaktta och efterlikna i våra koppar av porslin, med det enda resultatet att våra kunder tar två sockerbitar och rör om i glaset och sveper i sig den varma drycken med en klunk.

Så har vi det. Varje dag. 24/7. All around the clock.

Jag har samlat ihop lite olika motiv som jag har trixat ihop under dagens arbete - om du kollar på www.youtube.com och skriver in Latte Art i sökfältet. Jag är helt okej nöjd.

Nu är det bara minuter kvar av omröstningen. Jag är så spänd att jag snart spricker... vilken låt kommer det bli?

5 kommentarer:

  1. Oj, jag ska tänka ut något fint som jag vill ha som lattemotiv inför mitt besök på ditt kaffehak.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. I don't do portraits, än så länge. Abstrakta föremål som jag får tolka fritt är mina favoriter.

    SvaraRadera
  4. Men kanske dröjer det länge innan jag kommer dit och då hinner du ju öva. Kanske?

    SvaraRadera
  5. Bra att du skrev kanske, för det är väl att det KANSKE dröjer länge som du menar? Det betyder väl att det inte behöver dröja så länge? Sen vill jag nog klargöra att det egentligen inte spelar någon roll hur lång tid jag får på mig - det blir nog abstrakta föremål i fri tolkning som gäller ändå... men välkommen!

    SvaraRadera