torsdag 8 april 2010

Grus Grus

Idag kom inte tranorna, men snart. Nej, det var vårt nya grus som levererades. Innan snön kom så började vi fixa med vår utbyggnad, men gruset tog slut. Vi tänkte "det där fixar vi efter jul/nyår..." men vad hände? Jo, vargavintern utan dess like tog vid! Några vänner vi träffade igår sa att det hade varit 84 dagar på raken utan plusgrader!! (Jag förstår att vissa läsare från norrare breddgrader kanske inte är så imponerade, men för oss i pubertetslandskapet Dalarna så är det lite mycket.)

Vintern tog aldrig slut, kändes det som. Men nu gjorde den det, och med våren kom Grus Grus. Och snart kommer tranorna också. Och när gruset är på plats så måste jag ta itu med min paddfobi också! (Tur att det inte är en sån här slemmig, äcklig, krypande sak som jag fick i mitt kuddfodral efter en kväll på Lappis raggarbacke (kan det ha varit -93?) utan en sån här vägarbetsmaskin som vibrerar ihop gruset till hårdare underlag.)
Det är alltså typ 17 år sen jag fick den där paddan i kuddfodralet, och bara för att storumantältet som fick den inplanterad i sitt tält sen skulle hämnas på oss, har jag alltså levt med denna fobi sen dess. Otroligt. Men sant! Men som sagt, tur att det inte är sådana paddor jag behöver jobba med, utan en frän maskin som låter så mycket att jag får ha hörselkåpor!

Sen börjar bygget. Äntligen kommer vi att få ett badrum som vi får plats att vända oss omkring i! Det ska bli kul också med en tvättstuga som man kan stänga dörren om. Enda nackdelen är den att det ju brukar lukta lite gott i köket av tvättmedlet när vi tvättar - fast å andra sidan dövas den doften ofta av andra inte lika angenäma aromer från samma "tvättstuga".
Nej skönt ska det bli. Undra om tranorna kommer vara kvar när vi är klara?
I alla fall kommer mycket av vårt grus grus vara kvar länge (om inte pappa Harry kommer och hjälper oss med trädgår'n).

/Bob the Builder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar