måndag 26 april 2010

Rätt fokus på rätt saker

Igår korades vinnaren i baristakampsångstävlingen!! "Dagny" av Owe Thörnqvist avgick med segern med en förkrossande marginal, och jag kan bara instämma - det är nog en av de bästa kaffesångerna Sverige har producerat. Tävlingsledningen har konfererat och det kan komma en internationell version här framöver - stay tuned så får du se!

Idag hade jag hemtjänsten på besök. Kl 8:46 damp det in ett kort sms: "Nu åker jag..." och då visste jag att "det här blir en härlig dag". Och det blev det.
Här kommer en resumé för er som inte var med:

  • Innelek med kurragömma
  • Lunch för barn i kök
  • Sövning av två barn, fortsatt innelek för ett barn
  • Lunch för vuxna i uterum
  • Kaffebryggning för efterlunchkaffe i uterum.
    Här blev det lite tokigt. Jag titulerar mig som barista numer - fastän jag inte har någon formell utbildning (undra om det kommer komma nån minister och säga att "så får det inte vara!") men jag tror att jag inte ska kalla mig det när jag är ledig. De säger nämligen att det senaste är att lägga pulver i filtret när man ska brygga kaffe... det blir så svagt annars.
  • Ånyo kaffebryggning för lite senare efterlunchenkaffe i uterum. Nu dubbelkollade jag att filtret fyllts och d-bollarna smakade fantastiskt när man fått smälta maten lite längre.
  • Utelek med fotbollsspel och ett besök i "Fåglarnas Bo". (Ni skymtar det till vänster om Hanks mössa.)
  • Elduppgörning på uteplats för grillmellanmål - som berikades med grannbesök!
  • Korvätning. Grillad falukorv, det finns inget bättre. Det känns alltid som man är på älgjakt när man grillar falukorv, och det är en skön känsla.
  • Sen fri lek. Ni ser på bilden lite av vad som hände - alla gjorde det som de ville.
  • Ingång och gröt för de yngsta förmågorna.

Ja, ni ser vad man kan fylla en härlig dag med! När man får en fri dag gäller det att fokusera på rätt saker, och idag lyckades jag för en gångs skull göra det. Tack ML för att du bidrog till det - utan ditt besök hade jag inte lyckats med hälften av vad som står på listan.

Sen kom min vackra husfru hem och kvällen fortsatte. Hon hade klippt sig - jag har det inte. Jag tyckte inte hon egentligen behövde det - jag behöver det. Det är olika.

Nu är dagen slut. Jag måste ställa om fokus för att jobba igen i morgon och behöver nog gå och lägga mig. Kaffefilter ska ju fyllas där också - till betalande kunder. Hemma är ju gästerna så snälla så de bara skrattar åt mig när jag tokar till det.

3 kommentarer:

  1. Fokusera på rätt saker, ja.

    Challe är klar för MoDo. Vad hände??!

    SvaraRadera
  2. S, man blir bara trött.

    Husfru, tack detsamma.

    SvaraRadera