fredag 30 april 2010

Fire

Kväll i Kavelmora.
Mamma och Pappa har gått och lagt sig i gäststugan och barnen sover efter en hård dag. Hank hemma och Sig/Leod på Bystugan med korvgrillning och traktoråkning med efterföljande Hökviksvalborgsmässofirande.

Det är en trevlig tradition, det här med brasor. I år brann den ner på under 10 minuter, men det är ändå så härligt med värmen och lågorna att man tror man ska spricka. Jag gillar eldar, har alltid gjort det och kommer nog alltid att göra det och jag ser fram emot att installera en ny kamin i utbyggnaden sen. Men det bästa är ändå friluftseldar, det går inte att argumentera mot det faktum. Jag skrev om det häromdagen att det är lite skönt med röklukten för det gör att det känns som att man är i skogen lite, typ som när man är på älgjakt. Det jag gillar mest med älgjakten är nog att vara i skogen, njuta av tystnaden och sen att få grilla falukorv. Själva jakten är mest bara ett nödvändigt ont... även om det är lite spännande att höra hundarna skälla runt närmsta gran!

Men nu är det inte älgjaktstider utan vår. Eldarna är lite större på våren också och färgerna har inte hunnit komma igång riktigt.
Våren är också den tiden när man ska ordna i trädgården. Vi har tur, för min far är mycket duktig i trädgården och de brukar komma förbi här en sväng på våren... (jag brukar ha svårt att ta åt mig äran när folk kommer hit och säger att det ser bra ut i trädgården.)
Min mamma är också duktig. Hon har frostat av våra två frysar - dels den i köket men även frysskåpet som vi har i garaget. Det kan vara så att vi inte har prioriterat att frosta av frysarna på ett par år - och då är det tur att pappa har med sin värmepistol! Kärnis kan sitta hårt åt (säger i alla fall mamma.)

Pappa hade med sig album också från hela min uppväxt. Nostalgi är ett litet ord i sammanhanget och det är fränt att se sina barn i bilder av en själv. Kanske jag ändå har haft lite med dem att göra...

Ja, fire ja. I Kavelmora har eldarna falnat för ikväll men nu väntar en helt ledig helg! We are on fire för allt som ska göras - är riktigt uppeldad över grästrimning och garagestädning.

Ps. På tal om eld. Ser ni om det är släkt i gäststugan? Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar