tisdag 5 april 2011

Ett inlägg om teknik

Det pratas lite för lite om teknik här på Kavelmora Ink. Men nu ska det bli ändring på det!

Varje morgon, när jag börjar tidigt på jobbet, så har jag lite olika arbetsuppgifter som jag måste ta itu med. Jag startar ugnen för att baka bröd, startar igång kaffebryggaren om inte min kollega har gjort det, startar igång diskmaskinen med mera, med mera, mera.

Sen så vispar jag grädde och vaniljvisp.

Vi har en sån här bra hushållsassistent med en bunke och dubbla visphuvuden som gör att det går jättebra att vispa de här grejerna.
Bredvid hushållsassistenten, ca 90 cm bort på en annan bänk, står vår radio. Det är en klassisk "bergsprängare" som det går att lyssna på radio med, kassettband med dansbandsmusik samt cd-skivor av samma karaktär som kassettbanden.
Mottagningen på radiokanalerna är sisådär, men det funkar. P3 är mest frekvent anlitad, men det har även hänt att andra kanaler har ställts in med hjälp av frekvensratten. Men tack och lov brukar det mest vara P3 inställt... förutom när rockabillykanalen är på.

Nu till den tekniska delen av det här inlägget, och med det så kommer jag ställa en fråga som jag gärna tar emot svar på. Det är något jag gått och grunnat på i nästan ett år, så det vore skönt att äntligen kanske få svar på detta!

Alltså:
När jag vispar grädde så funkar mottagningen på radion och jag kan lyssna relativt obehindrat. Iofs så är ljudet på visparen ganska högt, men jag kan höra brottsstycken av Morgonpasset i P3 om jag anstränger mig.
Men.
När jag ska vispa vaniljvispen så stör hushållsassistenten ut radion! Det börjar spraka och knastra och jag kan definitivt inte höra nåt av vad de säger på radion. Kanske tycker du att det låter osannolikt, men jag hälsar dig välkommen på torsdag morgon strax efter 8 så kan du kolla efter själv!!

Så. Vad beror det här på?

Tacksam för svar.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt roligt! Nästan i klass med problematiken vi har i vårt hus och jag antar att samma problem finns i alla barnfamiljers hus, nämligen att barnen vaknar ca 05.30 lördag- och söndag morgon, för att måndag morgon måsta vinchas ur sängen och medelst pirra transporteras till frukostbordet. Helt obegripligt! Men vaniljvisp kontra grädde var helt klart värt att grunnas på i ett år. Det tragiska är väl att jag inte har nåt svar... Kanske är det sånt vi får veta i himlen?

    Din vän i de eviga frågornas träsk
    /Åsa A

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tankar och för att du nu påminnt mig om även denna fråga som jag hädanefter kommer grunna på (simultant med vispärendet.)
    Jag uppskattar att det är ungefär lika svåra frågor och jag skulle uppskatta att få reda på det innan himlen. Men sån är jag - otålig och vetgirig.
    Skönt att du är min vän, Åsa A.

    SvaraRadera