måndag 11 april 2011

Mickade bollar?

När jag skrev om teknik förra gången så fick jag egentligen inga svar, utan bara en till fråga som jag har gått och grunnat på. Den kommer jag inte att ta upp idag, även om den ständigt är aktuell.

Idag ska vi prata om ett viktigare ämne, som jag fick en påminnelse om igår när jag kollade på fotboll. Jag har en kompis som en gång fick en mössa av mig, och han brukar kolla på fotboll med mig ibland. Han är väldigt snäll, min kompis, och ibland så ger han mig små uppgifter att lösa.
Dessa tar jag självklart på största allvar, men ibland så lyckas jag inte finna svaret på dessa.

Vad kan det vara för frågor? kanske du undrar. Jo, det kan jag berätta för dig och jag tar den viktigaste:
I Champions Leauge (självklart finns det andra ligor) och andra fotbollsligor så spelas det matcher. Med boll.
Man ser ofta att domarna har små mikrofoner på sig, lite som ett headset typ som piloter eller såna som använder Skype har - och jag gissar att det är för att de ska kunna ringa nån vid behov.

Till frågan (eftersom Kepsmannen inte gillar långa och tradiga inlägg):
När man kollar på en del av dessa matcher så är det väldigt ovanligt att man hör spelarna prata med varandra - men man hör fotbollen väldigt tydligt! (Alltså inte att h*n pratar eller så, men den liksom thumpar när den passas mellan spelarna.) Man hör ju inte heller domarna - och det är ju jättemärkligt eftersom de ändå har små headsets.

Hur funkar det? Varför blir det så? Varför hörs bara bollen, och inte spelarna eller domarna?

Det kan ju inte vara så att bollen är "mickad", det tar jag för otroligt. Men vad vet jag? Och om det är så att det finns specialmickar längs mattan - hur funkar de?

Det vore toppen om den här frågan kunde få sitt svar - han Kepsmannen har väntat jättelänge på svar! (Han vet säkert svaret för han är inte nån korkskalle som en annan utan han har säkert bara ställt frågan till mig på skoj - men jag vill gärna kunna svara honom.)

Jättetacksam för all hjälp som kan fås! Det går bra att antingen maila, ringa, sms:a eller twittra mig svaret. Eller skriva det i kommentarsfältet nedan.

12 kommentarer:

  1. Jag förstår att du grunnar! Den frågan kan få vem som helst att bli gråhårig ;) Jag har dock funderat en stund och kommit fram till det högst ovetenskapliga svaret att det kanske är som med öronpropparna, du vet dom där gula i nån slags skumplast som man trycker in i öronen om man skulle vara begåvad med t ex en snarkande make. Dom har liksom en förmåga att stänga ute vissa ljud och släppa igenom andra. Tro mig, jag har många års erfarenhet av gula skumplastproppar. Vissa ljud låter klockrena medans andra försvinner eller åtminstone dämpas rejält.
    Kan detta vara lösningen på fotbollsproblemet? Kanske inte, men du fick i alla fall en ny frågeställning att fundera över, hur kan skumplastpropparna veta att dom ska dämpa makens snarkningar men släppa igenom barnens sömngråt? Ännu ett mysterium för Kavelmoraoraklet att lösa!
    På fjerrnsyn/Åsa A

    SvaraRadera
  2. Det där med fotbollsljudet kan jag inte svara på. Men eftersom min kollega är fifadomare och har dömt både em och cl så kan jag absolut ta reda på hur det förhåller sig med domarmickarna.
    Återkommer

    SvaraRadera
  3. det är för runt hela planen på cl finns det mickar som tar upp ljudet

    SvaraRadera
  4. Åsa - du bara bjuckar på en massa nya frågor hela tiden! What is up with that? Fast du kan vara nåt på spåren - nu vill man bara ha det bekräftat.

    Daniel - det måste vara den coolaste kollegan någonsin! Jag ser fram emot att höra dennes info.

    Mixtrarn - Så måste det vara, men hur funkar det? Är det nåt du som mixtrare kan ta reda på? Hur gick det för Bajen?

    SvaraRadera
  5. Men, då måste de mickarna enbart ta upp den frekvens(?) som bollarna skapar. Alltså blir det en kombo med mickarna och hörselpropparna. Men vi väntar på svar från domarn.

    SvaraRadera
  6. Ja Marcus, jag var ju kollektör på min tid - inte ljudtekniker så jag står som ett frågetecken. Domarn borde veta, tycker man.

    SvaraRadera
  7. Tack Fredrik att du äntligen tagit upp denna fråga högst upp på agendan. Jag tackar också för alla divergerande svar från några av dina tappra läsare men jag väntar med spänning på vad proffset (domarn alltså) har för svar att leverera till oss ännu ovetande.
    /km

    SvaraRadera
  8. Den har alltid legat högst upp på agendan, det fattar du väl?
    Nu håller vi tummarna att domarn (eller vem som helst egentligen) kommer med bekräftelser och rätar ut våra frågetecken!

    SvaraRadera
  9. Ok. Så här sa domarn. I cl så finns det mikrofoner i bollhöjd runt hela planen. Kanske 6st trodde hon. Min ljudtekniker gissning är att det är ganska riktade mikrofoner som då tar upp endast i den nivå där de sitter.
    Kanske också med ett frekvensfilter som tar bort andra ljud än de önskade.

    Vad sen gäller domarheadset så är det enbart en kommunikationskanal mellan domarna. Inte obligatorisk, men många använder. Sändaren är stor och bökig. Min kollega har den på armen i ett hölster, en del har den i bälte. En öppen treparts kommunikation. Fjärdedomaren lyssnar men måste hålla in en knapp för att tala.
    De använder den till att hjälpa varandra med snabba domslut samt att varna för situationer bakom rygg på domaren.
    Om matchen är trist så kan samtalen bli intensivare för att hålla fokus uppe

    Fler frågor?

    SvaraRadera
  10. Tack Daniel! Äntligen har Kepsmannen och jag fått svar på vår fråga. Hälsa domarn och tacka för infon - den är ovärderlig. Om vi kan göra nåt för h*n så säg till!

    Det enda som man undrar över nu är ju om de här samtalen enbart handlar om fotboll eller om det kan pratas om andra grejer också. Tänker lite som när jag och mina kollegor står och rullar chokladbollar - då är det ju inte bara kokos vi står och pratar om. Vi brukar ju avhandla ganska stora grejer (tex Dansband, kärleksbekymmer, tandvärk med mera) men det kanske inte är kutym inom domarskrået?
    Iofs är det kanske konfidentiellt - och då respekterar vi det. Men man blir nyfiken.

    SvaraRadera
  11. Efter nästan två års väntan levereras svaret i några få meningar. Det uppstår en ambivalent känsla av både nöjdhet och tomhet. Vad återstår? Kommer kanske Fredrik ge oss svaren på var rymden startar och slutar eller varför bilen jag väntar på ska köra förbi svänger utan att använda blinkers? Ja jag vet inte. Men jag fortsätter med spänning att läsa KI ett tag till.
    Km

    SvaraRadera
  12. Jag känner lite som du KM, tomhet men också glädje.
    Tror också att det finns många frågor kvar att få svar på och kavelmora ink kommer göra sitt för att bringa lite klarhet i vardagen. (Det där med blinkershistorien borde nån körskola ta upp för diskussion.)
    Kul att du stannar kvar ett tag till.

    SvaraRadera