fredag 1 april 2011

Första april. En dialog om humor

Första april är min favoritdag. Alla kategorier. Bättre än julafton? kanske du frågar. Bättre än din födelsedag? kanske du frågar.
Jag svarar "Nej, okej, inte alla kategorier."
Men den är helt i klass med semmeldan och klart bättre än Lucia och Midsommarafton - lätt.

Varför då? kanske du undrar.
Jo, det ska jag berätta för dig.
Den första april är den dagen då man får skoja hej vilt och sen skratta den man skojat med rakt i ansiktet!

Jag brukar inte ljuga, för det är ofint. Men jag brukar skoja. Det tycker jag är fint.
Ibland skojar jag på jobbet också. Ibland går det bra, ibland inte. Jag ska ge dig ett exempel från idag.

Jag: - Hej, var det bra med de där böckerna? Inget fika till?

Sur tjejkund: - Ja. Det var bra. Så.

Jag: - Men vill du ha en påse till böckerna?

Sur tjejkund:: - Nej, jag lägger de i den jag har. (Suckar och himlar lite med sina ögon.)

Jag: - Du vet vad det betyder, när du har plats att lägga böckerna i påsen uppifrån butiken?

Sur tjejkund:: - ? (Visar tydligt ointresse.)

Jag: - Jo, det betyder att du har köpt för lite kläder! (Väntar på den här badabing-trumgrejen som brukar komma när ett skämt levererats.) (Den kommer inte.)

Sur tjejkund: - (Går.)

***

Det här var en beskrivning på när det inte funkar med skämt, men läs gärna det här exemplet som visar hur det också kan gå bara fem minuter senare:

Jag: - Jaha, var det bra så med de där böckerna?

Glad damkund: - Ja, det var det. (Kvittrar lite medans hon pratar)

Jag: - Inget fika till läsningen?

Glad damkund: - Haha, nej, det behövs inte. Men tack ändå. (Kvittrar liksom fortfarande)

Jag: - Nänä, men önskar du en påse till dina böcker?

Glad damkund: - Åh, jag behöver nog ingen påse. Jag kan lägga dem i den jag fick uppe i butiken.

Jag: - Du vet vad det innebär när du har plats för böckerna i påsen, va?

Glad damkund: ? (Fortfarande kvittrande)

Jag: - Det betyder att du har köpt för lite kläder! (Väntar på trummandet)

Glad damkund: - Oh, hahaha. Det var roligt! (Och då kommer trumzodogashen)

***

Ja, så här olika kan det gå när man skojar på jobbet - med fem minuters mellanrum.
Om jag har tråkigt på jobbet? Nej, absolut inte.
Man har ju inte roligare än man gör sig - och jag gör det så roligt som jag klarar av det. Till vissa kunders förtret...

Idag skojade jag mest om att vi hade slutat med vaniljsås. Jag hade nog kunnat få minst tre grabbar att inte köpa äppelpaj på det skämtet.
Sen skojade jag om att Leonard hade klippt sitt hår.
Det har han inte gjort.

Sen är jag nöjdast med att inte min hustru har lurat mig idag.
Det brukar hon göra på Första april - och det är för att hon brukar lyckas lura mig som inte den här dagen kan bli den allra bästa dagen på året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar