måndag 14 februari 2011

21

Det här var inte ett av de inlägg jag hade tänkt skriva tidigare - men det måste skrivas.
Tydligen ska Peter Forsberg sluta spela ishockey. Många verkar tycka att det är lite tjatigt med hans ständiga comebacker och att det inte gör varken till eller från om han spelar hockey eller inte.

Jag tycker att det gör något. Jag gillar Peter Forsberg och tycker att han är bra. Han har varit skadad, men ändå har han varit bra.
Nu har han ju inte dött, och det är ju tur, så vi behöver ju inte sörja ihjäl oss bara för att han går i pension - men jag tycker ändå att det är på sin plats att vi här på Kavelmora Ink delar med oss av våra finaste (hittills) minnen med Peter Forsberg.

Okej, jag börjar.

Det var en söndageftermiddag 1994. Jag skulle åka till Norrängsskolan för att spela innebandy, men OS-finalen bara fortsatte och fortsatte och ville aldrig ta slut!
Sverige mot Kanada, lite av en prestigematch skulle man kunna säga om man jobbar med understatements.
Förlängningen kom och gick, och sen kom straffläggningen.
Nummer 21 gled fram och skulle lägga en straff. Man visste ju att Foppa var duktig, men man trodde ju inte att han var helt cockobello i skallen med att tänka "...tja, varför gör jag inte en helt galen straff och lurar upp Hirsch på läktaren, nu såhär i sista straffomgången i en OS-final..?"
Men så gör han det. Frimärksstraffen. Holy unbelievebly!
Och vi var alla sena till Norrängsskolan den söndagseftermiddagen.

Nästa minne är det inte så många som känner till.
Jag har pallat blåbär från Foppas tomt.
Det smakade blåbär.

Nå, har du något minne att dela med dig av?
Gör gärna det, om du vill.

6 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg att vi hade en Peter Forsberg i Tre Kronor-mundering, stående i ett sovrum hemma hos mamma och pappa ganska länge.

    Han var i naturlig storlek...

    SvaraRadera
  2. Är det bara vi som har minnen från en av de största?
    Jaja, ditt minne är värt som flera stycken! Naturlig storlek? Stort... (om man nu ska ordvitsa)

    SvaraRadera
  3. Man kan ordvitsa, om man kan. Jag kan inte.

    Det är faktiskt lite konstigt att bara vi har minnen. Jättemärkligt, om jag tänker efter ännu mer.

    Det var lite knepigt när man gick förbi det där rummet och det stod en karl i hockeymundering och stirrade ut. Men man vänjer sig!

    Kan säga att jag kommer ihåg en sak till. När min syster sa att Peter var så sjuuukt snygg. Ja, det var när han var med i TV-pucken! (Det håller i sig fortfarande.)

    SvaraRadera
  4. Egentligen skulle vi säkert kunna fylla hela kommentarsfältet med minnen, vi modoiter, och det kommer ju alltid att finnas tillfälle att gå tillbaka hit och skriva av sig.

    Och ja, jag ser vad du och din syster menade/menar...

    SvaraRadera
  5. Jag? Jag har nog aldrig haft någon attraktion till Peter...men som svåger hade han säkert varit väldigt trevlig att ha och göra med.

    SvaraRadera
  6. Ah, jag fattade fel - sorry. Men jag hade också gärna haft honom som svåger...

    SvaraRadera